Facebook fylder 20 år med tre mia. brugere
Igennem adskillige år har vi gang på gang set variationer over samme tema: ”Folk flygter fra Facebook”, ”Facebook er ikke længere cool”, ”Teenagere dropper Facebook” osv osv.
Nu står vi så her på Facebooks 20-års fødselsdag, og Facebook fortsætter altså med at vokse.
Ifølge de senest offentliggjorte regnskabstal havde Facebook 3,07 milliarder aktive brugere om måneden.
Det er over 100 millioner flere end for et år siden – et plus på tre procent. Dermed holder Facebook ubestridt sin status som verdens største sociale medie
Lige så imponerende er det, at Facebook aldrig i sin 20-årige historie har oplevet et fald fra år til år i antallet af brugere.
Da den dag alligevel truer, har Facebook nu annonceret, at man fremover vil droppe at offentliggøre sine brugertal.
I stedet vil Facebooks moderselskab Meta nok foretrække at fokusere på tal, der er mere relevante for koncernens reklame-indtægter.
Som f.eks. ændringer i ”ad impressions” eller gennemsnits-prisen pr. reklame i et land eller på regionalt niveau.
Det går nemlig rigtig godt for Meta:
I fjerde kvartal af 2023 satte gruppen nemlig en ny rekord i omsætning. 40,1 milliarder dollars eller ca. 280 mia. kroner, hvor de 96 procent kommer fra reklamer. 25 procent bedre end for et år siden.
Omvendt kan man jo også se, at Facebook ikke længere står helt fremme i Mark Zuckerberg og co’s ambitioner om planer.
Facebook har snarere udviklet sig til Meta koncernens sikre ”cash-cow”. Det er herfra, pengene kommer til ambitiøse projekter i Instagram, WhatsApp, virtual reality briller, Threads eller fremtidens Metaverse internet.
For 20 år siden skabte den pur-unge Harvard studerende Mark Zuckerberg Facebook som en digital udgave af den Blå Bog, som mange af os husker i fotokopieret form fra vores egen gymnasietid.
Siden er ”fjæset” bare vokset og vokset.
Mere end noget andet socialt medie har Facebook forandret verden og den måde, vi kommunikerer med hinanden på.
Bestemt også i Danmark, hvor op til 85 procent af alle over 15 år har været medlem af det sociale medie.
Undervejs har Facebook været for dumdristig flere gange. Gået over stregen med hensyn til privatlivets fred, opsamling og videresalg af personlige oplysninger.
Facebook har taget sine klø og bøder, men sådan er det vel, når man er pioner i et hidtil uprøvet område. Hvis ikke Facebook havde gjort det, havde andre sociale medier.
I dag kommer truslen mod Facebook stadig fra de unge årgange. De synes, at fjæset er blevet for gammeldags. Måske ikke rent teknisk, men fordi deres forældre og bedsteforældre også er medlem.
Twitter alias X er ikke længere en seriøs konkurrent. Heller ikke Snapchat eller Pinterest. Det er snarere kinesiske sociale medier med TikTok i spidsen.
Faktisk føler Facebook nu TikToks ånde i nakken så stærkt, at man har ændret sin nyhedsstrøm – feed’en – så den ligner TikToks.
Det vil bl.a. sige, at meddelelserne bygger mere på anbefalinger fra Facebooks algoritmer end på indholdet af poster fra folk, man kender og stoler på.
Heldigvis er Facebook endnu ikke helt så aggressiv i sine anbefalinger som TikTok. Måske fordi Facebook er blevet mere moden og erfaren.
Til lykke med den runde fødselsdag….
Ingen kommentarer endnu