OnePlus på vej med ny Nord N20

Tre-årige i sociale medier?

(Foto: Bermix Studio / Unsplash)

Egentlig kræver store sociale medier som Facebook eller Instagram, at deres brugere skal være mindst 13 år gamle. Det er der bare ikke nogen, som tager sig af, afslører en ny engelsk undersøgelse.

Ifølge den har hver fjerde tre-årig allerede en profil i sociale medier. Når børnene er fem år, har 30 procent. Hos de otte-årige er det halvdelen, og 80 procent er aktiv i sociale medier, når de er fyldt 12.

Undersøgelsen er foretaget af Ofcom, der er den engelske pendant til den danske telestyrelsen. Ofcom er tilsyns-myndighed for internet, radio, tv, tele og post.

Børnenes online favoritter er helt klar TikTok og YouTube. I aldersgruppen otte til 11 år bruges de af henholdsvis 34 og 27 procent.

Corona pandemien og den resulterende hjemme.-isolering har lært mange flere børn at bruge internet til f.eks. online undervisning og video-chat med vennerne. (Foto: Julia M. Cameron / Pexels)

TikTok vokser stærkt hos de yngst aldersgrupper. Ikke underligt, for den oprindeligt kinesiske app blev udviklet til, at børn og unge nemt kunne optage små videoer af hinanden og dele dem via mobiltelefonen. F.eks, når de sang og pjattede.

Ofcom vurderer, at 16 procent eller hver sjette tre til fire-årig og 29 procent af de fem- til ni-årige bruger TikTok. Mange i flere timer om dagen.

Overordnet set for hele aldersgruppen fra tre til 17 år er YouTube den mest populære online service. 89 procent kigger YouTube, der dog ikke betragtes som et socialt medie, men primært bruges til video-visning.

TikTok er til gengæld helt klart et socialt medie, og det tiltrak 50 procent af de britiske børn og unge mellem tre og 17 år i 2021.

(Infografik: Statista.com)

Corona pandemien i de seneste par år kan have været medvirkende til, at mange flere børn er kommet online og derigennem har fundet smag for sociale medier. De har jo modtaget hjemme-undervisning på skærm og brugt video-møder til at holde kontakt med kammerater og venner.

Således gik næsten alle børn og unge i England online i 2021 – ,ere præcist 99 procent. De fleste gjorde det via en mobiltelefon – 72 procent – mens 69 procent brugte en tablet.

Alligevel er kun en tredjedel af de engelske børne-forældre er klar over, at sociale medier har aldersgrænser – og hvilke.

For de mindste børns vedkommende må forældrene og ældre søskende  ellers have hjulpet dem online ved at oprette profiler.

Ikke desto mindre hævder en ”betydelig andel” af de yngste, at det der med at melde sig ind i et socialt medie og indrette profilen har de da selv kunnet finde ud af….

 

h

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus på vej med ny Nord N20