Huaweis første laptop med pen

Kinesiske mobil-mærker vinder stærkt frem

(Foto: Pixabay / Pexels)

Det har længe været en åben kendsgerning, at Samsung og Apple sælger de fleste smartphones på verdensbasis. Også herhjemme i Danmark.

Nogle har kaldt det et ”duopol”, fordi ingen andre mærker kom i nærheden af de to. Den position er dog ved at blive truet, fordi kinesiske mobilmærker vinder stærkt frem. Først og fremmest Xiaomi.

Ifølge analysefirmaet IDC var en femtedel af de smartphones en Samsung, der blev solgt i januar, februar og marts. På globalt plan var det 289 million enheder.

Apple kom ind på en stadig sikker andenplads med 17,3 procent, men kinesiske Xiaomi nærmer sig bagfra med 14,1 procent andel af salget på verdensplan. I årets først kvartal var det 41 million telefoner.

De hurtigst voksende mobilmærker i verden kommer fra den kinesiske Transsion gruppe. Her er det enTecno Pova 6 Pro (Foto: Tecno)

På den globale fjerdeplads finder man et navn, som de færreste danskere kender. Kinesiske Transsion sælger smartphone mærkerne Infinix, Tecno og Itel.

De udgør i dag hver tiende solgte mobil på denne jord. Ikke i Danmark, men især i udviklingslande i Asien, Afrika og Sydamerika.

Transsion dukkede første gang op på IDC’s globale Top-5 rangliste i andet kvartal af 2023, men helt ny er den kinesiske fabrikant nu ikke. Den har bygget elektronik siden 2006.

Set over en længere årrække har Apple og Samsung siddet solidt på det globale smartphone marked siden første kvartal af 2014 – altså ti år i træk.

(Infografik: Statista.com)

Undtagelser har der dog været undervejs: Huawei overhalede nemlig Samsungs trone som nummer ét i en kort periode i andet kvartal af 2020.

Huaweis optur blev stoppet abrupt i slutningen af 2020, hvor USA bandlyste mærket på grund af mistanke om kinesisk spionage via smartphones og mobilnet.

Tomrummet efter Huawei blev dog hurtigt fyldt op af andre kinesiske smartphone fabrikanter som Xiaomi og Oppo. Sidstnævnte omfatter det i Danmark kendte OnePlus mærke.

I første kvartal af 2021, 2022, 2023 og 2024 har Xiaomi og Oppo tilsammen sat sig på 22 til 25 procent af verdensmarkedet….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huaweis første laptop med pen