Få en digital sydkoreaner som assistent

Flere og flere bruger Apple telefoner

(Foto: Bruno Cervera / Pexels)

Man kan måle mobiltelefoners succes på flere måneder. De fleste gør det ved at sammenligne fabrikanternes og forhandlernes salgstal og lave en hitliste ud fra dem.

De tal sørgede for, at Apple for første gang i ti år overhalede Samsung som verdens største smartphone mærke i 2023.

Denne trend bliver nu bekræftet af en anden måle-metode, som analysefirmaet Statista har benyttet:

Her har man ladet sit spørgepanel på 40.000 forbrugere i 20 lande svare på, hvilken smartphone de reelt set benytter hver dag.

Det viser sig, at over en tredjedel af respondenterne har en iPhone. Mere præcist 35,3 procent.

(Infografik: Statista.com)

Det er væsentligt flere end i 2021, hvor Statista stillede samme spørgsmål. Dengang oplyste 26,9 procent, at de primært brugte en iPhone som deres primære mobil.

Til sammenligning siger 29,8 procent, at deres telefon nummer ét er en Samsung. Det er 1,5 procent færre end for to år siden,

Samsung er i øvrigt ikke det eneste af de kendte mobilmærker, som har haft et faldende brugertal i de seneste par år.

Samme skæbne er overgået de to store kinesere Huawei og Xiaomi. Deres brugertal tilsammen nåede ikke over 15 procent i 2023 i de 20 testlande.

De mest fremgangsrige er til gengæld Oppo og Transsion. Også kinesiske mærker.

Oppo ejer bl.a. OnePlus, som er det tredje-største mobilnavn i Danmarks. Transsion har hidtil satset mest på Afrika med sine mærker Tecno, Itel og Infinix….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Få en digital sydkoreaner som assistent