Vi har sølvbryllup med Google i dag
(Opdateret) Det er lidt svært at forestille sig – altså et liv uden Google.
Alle bruger den amerikanske software til at søge på internet. Og søge gør man heller ikke længere. Man googler da.
I dag den 4. september er det præcist 25 år siden, at Google blev grundlagt.
Det skete i kollegie-værelserne hos to PhD studerende i computer-videnskab på det ansete Stanfor University lige nord for Silicon Valley i Californien. De hedder Larry Page og Sergey Brin.
I mellemtiden er Google blevet et mega-foretagende. Alphabet hedder moderselskabet nu om dage, der har en børsværdi på 1,7 billion dollars.
Dermed er Alphabet en af verdens rigeste virksomheder og grundlæggerne Larry Page og Sergey mange-milliardærer i dollars. De to ejer fortsat 56 procent af de stemme-berettigede a-aktierne.
Bevares – Google har da konkurrenter. Microsoft først og fremmest med Bing. Men 92 procent af os bruger altså Google til at søge på nettet. Det kan man da kalde en dominans.
Google er også meget mere end søgemaskinen.
Google er f.eks. også Android styresystemet, g-mail, Google Docs tekstbehandling, Google Meet, Google Maps, YouTube, Chrome browseren, Bard kunstig intelligens, Chromebooks, Google Pixel telefoner, trådløse højttalere, tablets, smartwatches og meget mere mere.
For 25 år siden debuterede Google i et marked, hvor internet og World Wide Web først så småt var ved at blive folkeeje. Dengang var markedet præget af søgemaskiner som f.eks. Yahoo, Digitals Alta Vista, America OnLine eller herhjemme i Danmark af vores lokale Yahoo kopi Jubii.
De fungerede mest som store opslagsværker, adressebøger eller online kataloger. Google gik imidlertid en anden vej og udviklede en algoritme, der kunne søge, finde og sortere resultater på.
Googles algoritme er fortsat lynhurtig, og nu om dage håndterer Google over 100.000 søgninger i sekundet.
Algoritmen har givet Google kæmpe-succes, fordi man hurtigt fandt ud af at supplere søgeresultaterne med annoncer, hvis indhold passer med det, brugeren spørger om. Det har gjort Google til verdens største reklame-bureau.
I dag er det nok de færreste, som tænker på, hvilke søgesvar de får præsenteret på skærmen – på mobil, pc, laptop, tablet eller tv.
Når folk ser et firma eller produkt poppe op øverst på skærmen, regner de med, at det så også er det mest relevante, mest søgte og mest populære.
Men nej. Google tjener styrtende på, at annoncører kan købe sig til at blive placeret øverst i søgningerne.
Nu om dage er det også lige så vigtigt, at ens ting kommer på første skærm-side hos Google som at få en ny melodi på Top-10 hitlisten.
Google angiver ganske vist med en tekst-linie, når det viste indhold er reklamer. Ellers ligner de almindelige søge-resultater til forveksling.
Mange uafhængige undersøgelser har da også vist, at en stor del af internet-brugerne ikke er i stand til at adskille, hvad der er et reelt søgesvar eller en annonce hos Google.
Den slags kan have stor indflydelse for menings-dannelse hos det store publikum. Af samme grund er Google altid populær, når det gælder politiske valg og lignende.
Til lykke med jubilæet Google….
Ingen kommentarer endnu