Nye øretelefoner får luft i lyden

Tyskerne vil kombinere elbiler og hustage

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Vores naboer mod syd har lidt af de samme udfordringer som vi danskere.

Flere og flere køber elbil – i Tyskland er det 20 procent af alle nye – men kan vores elektriske infrastruktur håndtere alle de strømslugere?

Desuden er der en stor gruppe hårdnakkede – kald dem konservative – bilister, som ganske enkelt ikke vil skifte fra benzin og diesel og over til el.

Hvad gør man for at løse den knude?

Man kan selvfølgelig skære tilskuddet til elbiler væk, sådan som man har gjort i Danmark. Så plejer bilisterne at blive skræmt væk af de højere priser.

Dét trick fungerer bare ikke, for danskerne bliver ved med at købe elbiler og forventer, at der vil være stå ladestandere klar til alle. I april kørte hver tredje nye bil på strøm.

Måske politikerne på Christiansborg i stedet skulle skele til Berlin for at studere, hvad den tyske regering nu pønser på.

Den vil nemlig give bilisterne en pæn stor portion penge, hvis de sørger for at skaffe deres strøm på egen hånd.

Først og fremmest skal det ske med solceller på villaers tag – eller ude på landet – med private vindmøller.

Tyskland vil give tilskud til bolig-ejere, der installerer solceller på taget og bruger strømmen fra dem til at lade elbiler op med. (Foto: Getty Images / Unsplash+)

Det tyske trafikministerium vil ganske enkelt forvandle ti-tusinder af boliger og små virksomheder til mini-kraftværker.

De skal sørge for strøm til deres egne elbiler og – hvis muligt – udnytte elbilernes batterier som backup til husholdningens eget strømforbrug.

I bedste fald vil en tysk borger kunne modtage 10.200 euro i tilskud, hvis han eller hun opfylder alle krav.

Det er ca. 77.000 danske kroner og skal svare til omkring en fjerdedel af omkostningerne ved at gøre sin bolig klimarigtig med solceller på taget og egen ladestander til elbilen.

Er batteriet i ens elbil ikke stort nok til at dække en del af boligens strøm, eller solcellerne kan sende deres overskuds-energi ud i det offentlige elnet, falder stats-tilskuddet til maksimalt 9.699 euro.

Ifølge den tyske tv-udsendelse ”Tagesschau” vil regeringen kræve, at alle tre beskrevne teknologi købes sammen. De skal også være nye og ikke allerede installeret.

Desuden skal ansøgere kunne dokumentere, at de allerede ejer en elbil eller har bestilt et eksemplar til sig selv.

Derudover skal systemet indrettes, så strømmen fra solcellerne altid har prioritet frem for den elektricitet, man kan hente fra ladestationer.

Den tyske trafikminister Volker Wissing vil ikke kun løse eventuelle flaskehals-problemer, når infrastruktur og ladestationer bliver overhalet indenom af stadig flere elbiler.

Han ser også initiativet som et tiltag til at forbedre den dårlige klima-balance i den tyske trafik. Den er fortsat domineret af millioner af personbiler, lastvogne, busser og fly, der forurener via fossile brændstoffer.

Vores naboer mod syd kan begynde at søge om det nye grønne energi-tilskud fra den 26. september….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nye øretelefoner får luft i lyden