Hvilke juletraditioner har I?

Offroad på el

(Foto: Thundertruck)

Hvem siger, at eldrevne køretøjer skal være forbeholdt almindelige personbil eller til nøds bussetr, lastvogne og pickups a la Teclas Cybertruck?

Når det lykkes at lave mere effektive batterier, kan eldrevne køretøjer også sagtens blive terræn-gående og måske blive designet til ekstreme opgaver.

Det nye Thundertruck koncept fra USA er sådan et eksempel. Det er et fire-hjuls-trukket monster med et kæmpe batteri og solceller på både taget og udklappelige paneler.

(Foto: Thundertruck)

Tilmed vil Thundertruck kunne fås i en seks-hjulet udgave med ekstrs lang rækkevidde på en opladninf. Denne version kan udvides til at rumme et opholds- og soverum for passagererne. Ganske enkelt en camper helt ud over det sædvanlige.

Indendørs i Thundertruck sidder et batteri på 180 kWh,, der skal kunne give en rækkevidde på 650 kilometre via to elmotorer med 800 hestekræfter og et vildt drejnings-moment på 1.085 Nm.

Det skulle være nok til at flytte det næsten 2,8 tons tunge udyr fra 0 til 100 kilometer på bare 3,5 sekunder. Så kan selv de allerfleste sportsvogne ikke følge med.

(Foto: Thundertruck)

 

Det helt specielle ved Thundertruck er ikke kun det rå udseende. Det er en såkaldt ”TT Range Extender”, som er en ekstra elmotor og batteri – ikke bare en benzin-.motor, der øger rækkevidden.

Hos ThunderTruck er den tredje motor placeret på et ekstra sæt hjul. Den øger kraften til 940 heste fordelt på seks hjul, der kan komme frem overalt. Med et batteri mere på 30 kWh udvides kørslen til 900 kilometer på en opladning.

TT Range Extenderen har også nok en smart feature: Den er opbygget, så den automatisk udbalancerer elbilens karrosseri, når den kører i på f.eks. bakker.

(Foto: Thundertruck)

Princippet kendes bl.a. fra Segways el-scootere, der altid står lodret, selvom chaufføren udfører ret vilde manøvrer med sit køretøj.

På toppen af Thundertruck sidder lutter solceller, der også kan klappes ud, så de indsamler gratis energi fra et større areal. Klappen fungerer samtidig som et tag, man kan sidde i skygge under.

Solcellerne kan dog kun bruges til at give strøm til truckens indre, lys, komfur, køleskab og GPS navigationen:

(Foto: Thundertruck)

Selv under de mest optimale forhold med solen bagende ned fra skyfri himmel, skal solcellerne ikke kunne levere med end 15 kWh energi om dagen. Det svarer til 33 kilometers kørsel i en Thundertruck.

Nu er Thundertruck kun et koncept lige nu – udtænkt af en håndfuld californiske designere og ingeniører, der kedede sig under Corona nedlukningen.

Spændende bliver at se, om den ekstreme elbil nogensinde bliver en realitet. Eller måske snarere dele af den….

(Foto: Thundertruck)

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvilke juletraditioner har I?