Kan nye iPads vende nedturen for tablets?

Man kan da også gå på Apple

(Foto: Nike)

Hvis der var nogen, som kunne holde øjnene borte fra Apples lækre og mega-slanke iPad Pro under online lanceringen forleden dag, ville deres blik måske have fokuseret på de sneakers, som Apple-boss Tim Cook bar under sin præsentation af den nye tablet.

De var nemlig special-designet til anledningen af Nike og bl.a. ret diskret udstyret med LGBTQ+ bevægelsens regnbue-farver. Tim Cook er formentlig verdens mest kendte og rigeste homoseksuelle.

Undervejs i iPad Pro showet annoncerede Apple kort, at ”Nike made these exclusive Made on iPad Air Max 1 ’86 shows”. Med andre ord var de designet på Apples nye tablet i luksus-klassen.

Apple-boss Tim Cook bar de coole nye Nike sneakers under sin online præsentation af iPad Pro forleden dag. (Foto: Apple)

Flotte ser de altså også ud – de nye sneakers. Det er blot et spørgsmål, om Apple – eller Nike – sætter dem til salg.

Tidligere generationer af Apple sneakers har nemlig været forbeholdt Apples egne ansatte i USA.

Man skal faktisk helt tilbage til de tidlige Macintosh dage i 1980’erne og de tidlige 1990’ere, at Apple solgte hele kollektioner af lækre træningsdragter og sportssko til alle, der kiggede forbi Apples egen butik i det gamle hovedsæde i Cupertino i Silicon Valley.

På sneakernes overlæder – på engelsk ”tungen” – markerer Nike og Apple deres samarbejde om designet af denne særlige sko. (Foto: Nike)

De helt nye sneakers er altså de flotteste nogensinde hos Apple. De er naturligvis sne-hvide, som sko skal være nutildags. De eneste kontra-farver tegner omridset af Nike logoet på siden.

Resten af skoen er lige så minimalistisk og stilren, som Tim Cook elsker at se på alle Apple produkter.

Måske lige bortset fra hælen, hvor Nike har gjort luft-affjedringen mere raffineret synlig end på sine velkendte Air Max sko. På de nye sidder et transparent vindue med kig ind til Nikes særlige dæmper-teknologi.

Apple har tidligere købt hvide sneakers til sit personale hos Omega Sports. Disse stammer fra Apples National Sales Conference i USA i midten af 1990’erne. (Foto: Apple)

Også på sneakernes oversål bliver det hvide brudt. Her vises det ikoniske Nike navnetræk vist i blåt med logoet i rødt lige nedenunder.

Samme sted vises teksten ”made on iPad” i håndskrift som markering af det tætte samarbejde mellem Nike og Apple. Det skal symbolisere parring af teknologi med tøjmode.

På hovedbilledet til denne artikel ser man Nike sneakerne sammen med den nye Apple iPad Pro og den tilhørende nye Apple Pencil Pro. På tablettens skærm vi ses en skitse af skoen….

Nikes originale Air Max 1 sneakers stammer fra 1987. De var angiveligt inspireret i linierne af Centre George Pompidou i Paris og var de første Nike’er med synlig luft-affjedring. (Foto: Nike)

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kan nye iPads vende nedturen for tablets?