Sharp forsøger et mobilt comeback

Kan nye iPads vende nedturen for tablets?

(Foto: Apple)

Lige siden Apple præsenterede den første iPad tilbage i 2010, har folk prøvet at finde ud af, hvad tablets er bedre til end smartphones.

Er de blot mobiler med større skærme? Er de mest til underholdning – perfekte til at se videoer på? Gode til spil på rejsen? Som ideel kontrol-enhed, når man sidder i sofaen?

Eller skal de snarere betragtes som arbejds-redskaber? Fine til at skrive noter på og læse tekster fra? Oplagte til at være kreativ på, når man designer, tegner eller maler digitalt?

It-industrien er nok ikke selv helt klar over, hvordan den skal markedsføre og adskille tablets og smartphones.

(Infografik: Statista.com)

Lige nu lægger de flere og flere kræfter i moderne tablets som f.eks. Apples helt nye iPad Pro. De får samtidig bedre og bedre tastaturer, så de i dag snarere ligger tæt på kraftige laptops end stærke smartphones.

Det er netop tabletternes dilemma: Mens mobiltelefoner bliver større og mere muskuløse, er moderne laptops betydeligt slankere og lettere end for bare fem eller ti år siden.

En ny analyse fra Statista afslører da også, at mens næsten alle i dag har en smartphone, råder kun knap halvdelen over en tablet.

Efter en mindre optur under Corona pandemien, hvor de fleste arbejdede hjemmefra og derfor havde brug for nyt it-udstyr, er det globale tablet-salg på en alvorlig nedtur nu.

(Infografik: Statista.com)

I 2023 solgte Apple, Samsung, Lenovo osv. kun 128,5 millioner tablets mod 161,6 mio. i 2022. Det er det laveste antal i ti år, vurderer det store analysefirma IDC:

“Sidste år stod tablets ikke særligt højt på forbrugernes ønskeliste. Andre ting var vigtigere i en tid med presset økonomi,” forklarer senior-analytiker Anuroopa Nataraj hos IDC.i

”Vi venter, at 2024 vil vise en fremgang, men kun hvis den økonomiske situation hos mange mennesker bliver forbedret,” fortsætter hun.

Spådommen ser allerede ud til at holde stik så småt. I første kvartal af 2024 steg tablet-salget nemlig med 0,5 procent til 30,8 millioner enheder.

(Infografik: Statista.com)

Verdens største i tablets – Apple – håber, at det store vendepunkt kommer med de nye iPad Pro og iPad Air modeller, der havde premiere tidligere på ugen.

Apple har nemlig meget at forsvare. På verdensplan sidder iPads på en markedsandel på 40 procent målt i styktal og endnu højere i værdi. Apples tablets er nemlig generelt dyrere end konkurrenternes.

Lige efter lanceringen af den første iPad for 14 år siden steg salget af tablets med raketfart. Også fordi asiatiske rivaler hurtigt stod klar med Android og Windows varianter.

Salget toppede i 2014 med 230 millioner styk på verdensplan, men begyndte hurtigt at dykke ned til 145 millioner i 2019, hvor Corona’en kom som en livlinien året efter.

(Infografik: Statista.com)

Forklaringerne på nedturen er flere:

Dels udskiftede folk ikke deres tablet lige så ofte som deres smartphone. Dels blev mobiler større og kraftigere, så argumentet for at købe en ekstra gadget i skikkelse af en tablet blev udvandet.

I øjeblikket udgør iPads kun seks procent af Apples omsætning og har derfor ikke den store betydning. Faktisk er de Apples mindste hoved-segment af produkter.

Da så det helt anderledes ud i 2012. Da var iPads næststørst hos Apple med en andel af 22 procent af omsætningen.

Ifølge IDC solgte Apple 48,5 millioner iPads på verdensplan i 2023. Det var et fald på næsten 20 procent fra 60,5 millioner i pandemi-året 2022.

Salget af tablets i første kvartal af 2024. (Infografik: IDC)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sharp forsøger et mobilt comeback