Det nye forbillede for mellemklassen

Apple sidder på tabletterne

 

(Foto: Cuncon)

Corona pandemien har været med til at løfte salget af tablets, der ellers var ved at sygne hen med en total dominans af Apples iPads.

Flere menneskers tvungne hjemmekontor har imidlertid øget efterspørgslen efter især tablets med store skærme – både til arbejde og familiær hygge.

Det har især fået flere kinesiske fabrikanter til at vågne op, og derfor vil vi i løbet af i år se mærker som OPPO og Xiaomi trænge ind på det europæiske marked med prisbillige rivaler til Apple, Lenovo og Samsung.

De får dog svært ved at banke iPads ud til siden. På verdensplan stod æble-logoet på mere end hver tredje tablet, som blev solgt i verden. 34,2 procent fortæller det store analysefirma IDC. I Danmark er markedsandelen nok endnu større.

Tablet-salget i verden i 2021. (Grafik IDC)

I hele 2021 blev der solgt næsten 169 millioner tablets på globalt plan. Apple alene 57,8 millioner med Samsung på andenpladsen med 30,9 millioner, viser IDC’s foreløbige tal for sidste år.

Den store sejrherre var imidlertid Lenovo på tredjepladsen, der havde en fremgang på 19,2 procent i sammenlignet med 2020. Den tilsvarende store taber var Huawei med et minus på 32 procent.

De 168,8 millioner solgte tablets er det største antal siden 2016. Vokseværket stoppede dog i årets tre sidste måneder, hvor salget faldt med 11,9 procent.

Om det skyldes, at markedet er ved at være mættet, eller at publiku er vendt tilbage til deres vante arbejdsliv ved skrivebordene, skal jeg ikke kunne sige. Men faktum er, at dykket sørgede for, at den totale vækst for 2021 nøjedes med at være beskedne 2,9 procent.

Samsung har forleden lanceret sin nye luksus-tablet Galaxy Tab S8 Ultra. (Foto: Samsung)

Samsung har for nylig lagt ud med årets første store tablet-nyhed. Galaxy Tab S8 Ultra, der med sin 14,6 tommers skærm skal udfordre Apples dyre iPad Pro modeller. Apple ventes at slå retur med to eller tre nye iPads til marts.

Der er længe gået rygter om, at OnePlus var på vej med en tablet. Den ser ud til at være skubbet, eller det bliver søstermærket OPPO, som får æren af at markedsføre den.

Generelt set er tablet-markedet mere koncentreret end mobiltelefonernes, men IDC analytikerne forventer, at der kommer flere spændende nyheder her i 2022 end sidste år.

Fremskridtene vil bl.a. blive båret af det nye Android 12L styresystem, der er en speciel variant til store skærme som f.eks. tablets og foldbare telefoner….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det nye forbillede for mellemklassen