Flere ”gratis” lande at ringe fra med 3

Lad din elbil op til 600 km på bare ti minutter

(Foto: CATL)

Udbyderne af ladestationer til elbiler har travlt med lancere stadig hurtigere påfylde-punkter.

Samtidig kommer især de dyrere nye elbil-modeller med batterier, der kan lades op på langt kortere tid end for bare et par år siden.

Ingen af dem ser imidlertid ud til at kunne følge med den rasende hurtige udvikling hos verdens største batteri-fabrikant CATL i Kina.

I august sidste år skabte CATL overskrifter, da man præsenterede sit banebrydende Shenxing batteri, der kunne samle energi op til 400 kilometers elbil kørsel på bare 10 minutters opladning.

CATL’s CTO Gao Huan præsenterer det nye Shenxing Plus batteri ved Auto China 2024 messen i fredags. (Foto: CATL)

Nu – ikke engang et år senere – står CATL med et endnu rappere batteri. Den nye Shenxing Plus pakning kan fyldes op til 600 kilometers kørsel på de samme 10 minutter.

Dermed nærmer CATL sig sit erklærede mål om snart at nå et batteri, der kan lades op til mindst 1.000 kilometers kørsel på de samme bare ti minutter.

CATL vil sågar gøre det med et lithium-jern-fosfat batteri (LFP), som er relativt billigt at fremstille. Sådan et er det nye Shenxing Plus.

Tidligere har CATL vist, hvordan 1.000 kilometer grænsen kan brydes med sit Qilin batteri, der benytter den noget dyrere nikkel-mangan-kobolt kemi (NMC).

På dette noget mørke billede skal man kunne skimte det nye Shenxing Plus batteri i bunden af en elbil. (Foto: CATL)

Både NMC og LFP er varianter af det velkendte lithium-ion batteri, som vi alle kender fra smartphones, fotokameraer og værktøj.

NMC har højere tæthed, så batterierne kan bygges mindre end LFP. Omvendt er LFP blevet populær i elbiler på grund af sine let-tilgængelige råmaterialer, større temperatur-stabilitet og længere levetid.

Typiske LFP batteri-pakker har en energi-tæthed på mellem 90 og 160 Wh/kg, men CATL påstår at have nået over 200 Wh/kg for første gang med det nye Shenxing Plus batteri. Mere præcist 205 Wh/kg.

Dermed er der fortsat langt op til NMC-rivalernes energi-tæthed på f.eks. 255 Wh/kg for Qilin batteriets vedkommende.

Det betyder så også, at elbiler med 1.000 kilometers opladning på 10 minutter fortsat vil blive tungere end gennemsnittet af nuværende topklasse-modeller. Men det er vel kun et spørgsmål om tid.

CATL forklarer, at virksomheden opnår sin højere energi-tæthed ved hjælp af et mix af nye materialer og en anderledes indre struktur i batteriet. F.eks. benytter CATL en 3D bikage-teknologi til batteriets anode.

CATL fortæller desværre ikke, hvornår vi vil se de første (kinesiske) elbiler med det nye Shenxing Plus batteri ombord.

Omvendt kan man bide mærke i, at CATL er begyndt at producere det originale Shenxing batteri kun otte måneder efter, at det blev vist første gang i august sidste år….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Flere ”gratis” lande at ringe fra med 3