E-mails mest udsat for cyber-kriminalitet

Den sorte box lander i biler fra juli

(Foto: Samuele Errico Piccarini / Unsplash)

Hvor mange hundrede gange har vi ikke læst eller hørt om, at den sorte boks skal findes efter flystyrt. For kun via den kan man rekonstruere, hvad der skete i cockpittet forud for ulykken – og hvilke tekniske fejl der kan være skyld i katastrofen.

Inden længe får mange danskere den sorte boks meget tættere ind på livet. Det sker, når den såkaldte ”event data recorder” (EDR) bliver pligt i alle nye biler i EU fra den 7. juli. Det sker, samtidig med at en masse andet også skal være indbygget i nye biler.

Det drejer sig bl.a. om assistenter til registrering af bilistens træthed og til at holde banen. Dertil kommer en intelligent hastigheds-assistent.

I princippet fungerer bilernes nye sorte boks på samme måde som flyets. Den opsamler en masse data om kørslen og bilen, som skal kunne bruges ved rekonstruktion af trafik-uheld og til forskning i ulykker.

EDR overvåger f.eks. gaspedalens anvendelse, bilens hastighed, bremse-aktivitet, rat-stilling, motorens omdrejningstal, dæktryk i hjulene, anvendelse af ABS og stabilitets-kontrol samt motorens tænd-cyklus.

Desuden registrerer den sorte boks, om chauffør og passagerer har sikkerheds-seler på, bilens geografiske position og, om airbags blev aktiveret korrekt.

I flyene er den meget omtalte sorte boks slet ikke sort, men orange. Så skal den være lettere at finde i flyvrag efter f.eks. styrt. (Foto: NTSB / Wikimedia)

Hele optagelsen varer fra fem sekunder før et uheld til 300 millisekunder. Altså meget kortere tid end flyenes sorte boks. De indeholder 30 minutter.

Den nye EDR til bilen arbejder udelukkende lokalt. Det betyder, at der ikke er mulighed for at sende eller hente informationer via internet eller mobilnettet.

Den nødvendige software vil som oftest være placeret i bilens airbag styre-enhed. Her vil registrerede data ikke lagret gennem længere tid. I stedet bliver de hele tiden overskrevet med nye.

Derfor egner EDR boksen sig ikke til at vise en bilists kørevaner over en periode. Heller ikke til de systemer, som nogle forsikrings-selskaber giver rabat på ved indsendelse af kørsels-data.

Teoretisk set vil værksteder kunne tømme den sorte boks under service, men de vil ikke være til megen nytte: Dels kan informationerne ikke relateres til en person. Dels er antallet af data meget begrænsede uden et trafik-uheld.

Helt anderledes, hvis bilen har været involveret i alvorlige ulykker med døde og kvæstede. Så vil det være muligt at bruge EDR til at rekonstruere forløbet og formentlig også afgøre skyld-spørgsmål.

Ifølge EU må indbygningen af de sorte bokse ikke gøre det dyrere for bilister. De skal jo ikke efter-monteres i eksisterende personbiler, og så sidder de allerede i en del bilmodeller. Nu skal de bare aktiveres fra den 7. juli….        

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

E-mails mest udsat for cyber-kriminalitet