Samsungs SmartTag2 er meget bedre

Citroën 2CV er fyldt 75

(Foto: Pixabay)

Formentlig er det mest mine lidt ældre læsere, som nikker genkendende og sætter et stort smil på, når jeg fortæller, at Citroën 2CV har 75-års fødselsdag.

Teenagere og andre unge kender nok kun den karakteristiske bestseller på billeder fra gamle film – f.eks. med James Bond i “For Your Eyes Only” eller komikeren Louis de Funes.

Trods sine mange år på bagen lever Citroën 2CV faktisk fortsat. I den franske by Cassis – hos Mehari Club Cassis – bygger man f.eks. klassikeren om til moderne eldrift.

Gennem mange år var Citroën 2CV symbolet på afslappet fransk livsstil. (Foto: Paul Noa / Pixabay)

Kært barn har mange navne: Derfor blev 2CV bl.a. kaldt for ”studenter-jaguar”, ”presset citron,” ”gyngehest”, ”pædagog jaguar”, ”Christiania Jeep” eller ”fransk sardindåse.” I Tyskland kalder de den for ”Ente” – and.

Gyngehest er nok den bedste beskrivelse. I hvert fald, når det gælder den tekniske konstruktion:

Citroën 2 CV var nemlig meget blødt affjedret. Det havde sine ulemper, når man kørte i sving, hvor den lille bil næsten lagde sig ned.

Her ses den allerførste 2CV fra 1948. (Foto: Mehari Club Cassis / Facebook)

Omvendt kunne den snildt klare selv de værste veje og underlag, uden at chauffør og passagerer bliver rystet igennem.

Det var faktisk også meningen.

Da Citroën indledte udviklingen af 2CV i 1930’erne, var det med et mål om at skabe en billig personbil med minimalt udstyr, plads til to bønder i støvler, en sæk med kartofler eller et lille fad vin.

I den franske by Cassis bygger man den dag i dag elektriske versioner af 2CV og Mehari – på billedet. (Foto; Mehari Club Cassis)

Desuden skulle bilen kun bruge tre liter benzin på 100 kilometer, klare en tophastighed på 60 km i timen og være så godt affjedret, at man kan transportere en bakke æg over en pløjemark, uden at et eneste går i stykker.

Sådan lyder legenden i hvert fald, og den bliver lystigt vedligeholdt af de mange tusinde 2CV entusiaster, som findes over hele Europa.

Over fem millioner eksemplarer byggede Citroën af 2CV varianterne, inden produktionen blev stoppet på fabrikken i Portugal i 1990.

Citroën 2CV var også populær som varevogn. (Foto: Alf van Beem / Wikimedia)

På dét tidspunkt havde ”la toute petite voiture”  opnået kultstatus i Frankrig. På linie med VW boblen i Tyskland, Fiat 500 i Italien eller Mini’en i England.

Den første udgave af 2CV fra den 7. oktober 1948 havde ni hestekræfter, der kunne trække den lette bil i bølgeblik op på 70 km i timen. De sidste versioner nåede at få 29 hk og en tophastighed på 112 km/t.

Fra 1951 blev Citroën 2CV også fremstillet i en varevogns-variant, der bl.a. blev populær hos små håndværkere eller som postbil.

 

Standard-udgaven kom med et rullegardin af vinyl i stedet for et tag af stål. Det gjorde 2 CV ideel til bilture uden hast under solen på Frankrigs sideveje.

Gennem årene kom der adskillige varianter af 2CV. Den mest kendte var nok Citroën Duane, der var en slags luksus-udgave med mere udstyr og en større motor.

75-års fødselsdagen blev fejret i går på Citroën museet ved Paris. Her holdt man en parade med over 75 forskellige 2CV’er.

Til lykke med fødselsdagen. Jeg glemmer aldrig min 2CV, som jeg desværre kun havde i godt et år….

Den mere luksuriøse Duane mellem to standard 2CV’er. (Foto: Tennen-Gas / Wikimedia)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsungs SmartTag2 er meget bedre