Se store billeder outdoor

Lad din elcykel op på kun 15 minutter

(Foto: Stromer)

Stort set al fokus i Danmark retter sig mod elbiler og de mange manglende ladestationer, som skal sikre en ordentlig infrastruktur.

Det virker næsten, som om politikere, elselskaber og medier helt har glemt, at der kører langt flere elcykler på danske veje end personbiler med elmotor.

Knap 15 procent af danskerne har i dag en elcykel. Alene sidste år blev der importeret 120.000 af slagsen mod 380.000 cykler til rugbrøds-motor.

Med så mange elcykler på vejene kan man undre sig over, at ingen snakker om lynladere til dette køretøj. Alle skal vel nøjes med at bruge den almindelige stikkontakt.

En af årsagerne er naturligvis, at batteri-udviklingen slet ikke går så hurtigt på elcykler som i elbiler. Derfor accepterer vi glat væk, at det tager tre til syv timer at fylde et cykel-batteri op.

Stromer bygger både city-bikes og mountain-bikes med elmotorer. (Foto: Stromer)

Måske der er hjælp at hente fra den schweiziske elcykel-fabrikant Stromer.

Her er man nemlig i fuld gang med at udvikle en ny type batteri, der skal kunne klare opladningen på 15 til 20 minutter. Vel at mærke af et batteri, som giver elcyklen en rækkevidde på over 250 kilometer.

Schweizerne vil benytte keramisk solid-state teknologi til sit batteri, der blev præsenteret første gang i en fungerende prototype på Eurobike udstillingen for nylig.

Stromer henter assistance til formålet i Kina, hvor de fleste batterier i verden bliver fremstillet. Dog ikke i selve folkerepublikken, men hos taiwanesiske TD Hitech Energy.

De to vil eller kan ikke afsløre, hvornår man kan købe elcykler med den nye batteri-teknologi ombord. Der vil nok gå et par år eller længere.

Stromers fremtidige batterier vil kunne lade elcyklen op ti gange hurtigere end i dag. (Foto: Stromer)

Inden da skal udviklerne bl.a. finde ud af, hvordan man gøre det meget billigere at fremstille de nye batterier. Lige nu koster de meget mere end de lithium-baserede batterier, der sidder på moderne elcykler.

Stromer eksperimenterer desuden med at bygge batteri-packs, der kan tåle temperaturer ned til minus 20 eller 30 grader Celsius. Netop frostgrader er et af elbilers og elcyklers værste fjender.

Besnærende lyder det dog, at vi inden alt for længe kan lade elcykler op ti gange hurtigere end i dag. Om det så bliver fra almindelige stikkontakter eller særlige lynladere.

Elbilerne kan i den forbindelse være med til at fremme den nye teknologi.

Store autofabrikanter som Toyota og BMW eller batteri-fabrikanter som Panasonic og Samsung arbejder også med solid-state elementer, der har et indre af faste stoffer i stedet for i dag flydende og giftig kemi….

(Foto: Stromer)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Se store billeder outdoor