Call Me har købt Alka Mobil

Kinesisk Temu app buldrer frem

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Den danske online-handel har fået et nyt stort navn, som de færreste kendte for et halvt eller et helt år siden.

Det er kinesiske Temu, som er strøget direkte ind på en tredjeplads blandt danskernes mest populære webshops i første kvartal af 2024.

Med sin markedsandel på 2,4 procent overgås Temu kun af danske Matas med 2,6 og den suveræne nummer ét – tyske Zalando – med 5,5 procent.

Det viser den netop udsendte status fra Dansk Industri (DI). Den præsenteres i den såkaldte ”danskernes e-commerce tracker.

Rapporten konstaterer samtidig, at Temu har fået fuld valuta for sin investering i massiv markedsføring.  Et hop direkte ind i en tredjeplads på hitlisten ser man kun sjældent.

Som mange andre kinesiske internet-platforme tilbyder Temu sine varer til meget lave priser. Den slags kan danskere godt lide.

Her er Top-10 over danskernes mest populære webshops. (Infografik: Dansk Industri)

At det så ikke altid er lige så flot med kvalitet, miljø-rigtighed og garantier, er så en anden ting. Man kan ikke få alt på én gang, synes mange danskere at ræsonnere.

Temus varer sendes normalt til de danske forbrugeres private adresser direkte fra Kina. De mest eftertragtede produkter kan dog også komme fra et mellemlager, som Temu har i Sverige.

DI ser Temu som et ”wake-up-call” af de store. Danske virksomheder taber nemlig terræn på den digitale handelsplads.

Den udvikling kan hurtigt blive værre. Flere og flere danskere handler online, og en stadig større del af verdenshandlen foregår på internet.

I dag sker en fjerdedel af verdens detailhandel online, og den vokser med otte procent om året.

Smarte kinesiske handels-platforme som Temu, Shein, Alibaba eller Chinavision er dygtige til at udnytte denne trend, fordi de satser kraftigt på lave priser i en periode, hvor mange mennesker føler sig finansielt presset.

Her ses dagens aktuelle åbnings-skærmbillede på den danske del af Temu.

Shein røg ellers ud af den danske Top-10 og ned på en 11. plads efter at have kæmpet sig ind i de fine selskab i sommeren sidste år.

Af webshops med dansk oprindelse kom Matas, Proshop, nemlig.com og Magasin også med i danskernes Top-10 i januar, februar og marts.

Ifølge Dansk Industri er det tre færre end i samme kvartal i 2023. Dengang lå også Saxo, DSB og Coop med helt fremme.

I den forbindelse advarer den nye analyse, at to af tre danskere – 69 procent – hævder, at deres seneste online-køb blev foretaget i en dansk webshop.

Det tyder på, at mange danske forbrugere slet ikke kan gennemskue, om de handler i en dansk online-butik eller i en udenlandsk.

Man kunne f.eks. godt forestille sig, at mange mener, at Zalando er dansk. Zalando er tysk, men har den danske milliardær Anders Holch Povlsen som en af sine store aktionærer….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Call Me har købt Alka Mobil