Chatbot har succes som indkøber

Danske unge køber mere online

(Foto: John Schnobrich / Unsplash)

Hver dansker har i gennemsnit handlet på internet 3,7 gange i de seneste måneder. Han eller hun brugte ved den lejlighed 1.573 kroner på sine online forbrug.

Det er især den unge del af befolkningen, der sørger en fremgang i internet salget. Andre aldersgrupper er mærket af den økonomiske krise og har sat deres online forbrug ned.

Det viser den nye ”Danskernes e-commerce tracker – Q1”, som Dansk Industri (DI) og analyse-firmaet Epinion offentliggjorde her til morgen.

Beløbet er lidt under det ganske gennemsnit, hvilket ikke kan undre. Unge har som regel et lavere rådigheds-beløb end de ældre.

Til gengæld er de unge den aldersgruppe, som online handlende holder mest øje med. De unge er jo fremtidens ”big spenders” forbruger-grupper, som er de danske familier og voksne uden hjemme-boende børn.

Ifølge Dansk Industri er forklaringen på de unges øgede internet forbrug i øvrigt ikke, at de har fået flere penge mellem hænderne.

Her er Top-10 over danskernes mest populære online butikker. (Infografik: DI / Epinion)

Snarere, at de samlet set flytter mere af deres shopping over på online frem for at gå fysisk i butikker.

Tyske Zalando er fortsat danskernes mest populære sted på internet at handle, mens H&M har skubbet Coop ned ad ranglisten fra plads tre til otte.

Forklaringen er formentlig, at Coop tidligere på året lukkede Coop MAD.dk. Den anden online kanal for den store og kriseramte kæde – shopping.coop.dk – holdes dog fortsat åbent.

Boozt.com befandt sig i den danske Top-5 i julehandlen, men nu trillet ned som nummer syv. Samtidig øges afstanden op til Boozt’ primære rival Zalando.

DSB, Magasin og nemlig.cm er vendt tilbage til Top-10, mens Bilka, Asos og webapoteket.dk er røget ud af listen i første kvartal af 2023.

Den nye analyse fra DI og Epinion afslører også, at 84 procent af danskerne købte fysiske produkter online her i begyndelsen af 2023. 35 procent shoppede nye sko og tøj. Hos 25 procent var det kultur og oplevelser….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chatbot har succes som indkøber