TV 2 får nyt udseende

Strøm-passeren er en robot

(Foto: Hyundai)

Ladestationer popper op flere og flere steder i den danske geografi. Et simpelt “must” med den udbredelse, elbiler ventes at få i den kommende tid. Altså, når de engang kan leveres.

Nogle steder opstår der hele små parker med ladestationer. Med deres flade tag ligner de næsten paddehatte i mega-format.

Andre steder står de op ad hoteller, på fortovet midt inde i byerne, eller de afløser de snart forældede benzin-standere på tankstationerne.

Hyundai bruger kunstig intelligens, 3D kameraer og en hydraulisk robotarm til at føre strømmen frem til elbilens stik. (Foto: Hyundai)

Overalt kræver opladningen, at elbil-føreren skal kravle ud og manuel forbinde elkabel med stikket i hans eller hendes person- eller varebil.

Smilende og service-mindede tankpassere som på gamle dages tankstationer er for længst forsvundet. Eller….

Ifølge den store sydkoreanske industri-koncern Hyundai kan de meget vel blive afløst af robotter. Fremtidens strøm-passere så at sige.

(Foto: Hyundai)

Hyundai bygger elbiler, men har i de senere år udviklet sig til at blive en af verdens største fabrikanter af robotter.

Derfor var det vel kun naturligt, at sydkoreanerne nu vil kombinere de to ting. Resultatet vil blive præsenteret på Seoul Mobility Show 2023, der åbner den 30. marts.

Hyundai kalder sin opfindelse for en Automatic Charging Robot (ACR). Den fungerer præcist på samme måde som fortidens tankpassere.

Man kan sågar få de rullende ACR robotter til at tale og forstå, hvad tankkunderne siger. Med et display på toppen kunne de vel også smile.

Målet for Hyundai er, at elbil-kunderne ikke behøver at bevæge sig ud af kabinen. De kan blive siddende ind i varmen eller den kølige air-condition, mens robotten sørger for det praktiske udendørs.

Robotten kan f.eks. genkende biltypen via sine indbyggede kameraer, så den altid kan finde, hvor strømstikket sidder på den pågældende bilmodel.

Desuden skal strøm-hastigheden jo også være den rigtige. Der kan være store forskelle på, hvor meget de enkelte elbiler kan kapere.

(Foto: Hyundai)

Robotten forbinder bilen med elstanderen og kobler naturligvis kablet fra, når batteriet er fuldt. Betalingen kan så f.eks. foregå trådløst fra chaufførens mobiltelefon eller kreditkort.

Det lyder egentlig ganske simpelt, men er det slet ikke. Mange trin skal synkroniseres, så derfor involverer Hyundai både 3-D kameraer og kunstig intelligens i opgaven.

I videoen demonstrerer Hyundai, hvordan ACR robotten servicerer en Ioniq 6 limousine fra Hyundai. Ideen er dog, at den skal fungere med alle – eller i det mindste de fleste elbil-mærker.

Hyundai ser desuden muligheder i at kombinere robotterne med fremtidens automatiske p-huse og parkerings-pladser. Lyder spændende….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

TV 2 får nyt udseende