Unisex er den store modetrend
I disse me-too tider ender det med, at mænd og kvinder – undskyld, at jeg nævner de to køn – også skal gå helt ens klædt.
Det oplevede vi sidst i 1970’erne, hvor alle skulle gå i islænder-sweatere, afghaner-pelse, slidt jeans og naturligvis bære langt hår.
Ifølge en ny rapport fra det seriøse konsulent-firma McKinsey & Company er køns-neutral beklædning stærkt på vej frem i tøjmoden.
Trenden ledes af Generation Z – mennesker mellem 12 og 25 år. De vil være den store forbruger-gruppe i de kommende år.
De såkaldte Millenials overhalede Baby Boomerne i antal i 2019, og Generation Z ventes at overgå Millenials senest i 2036.
Modebranchen er for længst på forkant med udviklingen. Åbenbart stærkest i USA, hvor 36 procent allerede har købt uni-sex beklædning, mens 73 procent overvejer at gøre det.
Sverige kommer ind på en global andenplads. En tredjedel af svenskerne har investeret i køns-neutralt kluns, afslører en analyse fra de to finans-selskaber Klarna og Dynata.
Danmark ligger på en global sjetteplads med 28 procent af os, der går rundt i uni-sex tøj. 64 procent vil købe det næste gang, de har Dankortet fremme i forbindelse med tøjkøb.
Meget længere nede på listen ligger Polen og Italien med henholdsvis 19 og 21 procent, der bærer køns-neutralt tøj.
Polakkerne ser dog ud til at være ret påvirket af mode-trenden. Hele 82 procent har nemlig tænkt sig at følge den….
Thanks for another informative website. Where else
may just I am getting that kind of info written in such an ideal manner?
I have a venture that I am just now operating on, and I have been at the
look out for such info.