Mercedes bygger eget ladernet

Køber vi kun LP’er til pynt?

(Foto: Denise Jans / Unsplash)

Det er efterhånden en gammel nyhed, at salget af vinylplader til musik vokser. Faktisk er det nu for syttende år i træk.

Ifølge analysefirmaet Luminate blev der i USA alene solgt 43,5 millioner LP’er i 2022. Det er 48 gange flere end i 2006, hvor vinylens comeback begyndte.

Tal er selvfølgelig tålmodige, så hvor stærkt er vinylens tilbagekomst så virkelig? Er det på tide at støve sin gamle pladespiller af, der står på loftet eller i kælderen – og bagefter købe en ny pick-up nål i god kvalitet?

Ifølge Luminate stod vinyl-LP’er for 43 procent af det amerikanske albumsalg sidste år. Det lyder meget imponerende.

Tallet bliver noget dog mindre, når man sammenligner med antallet af streaminger og downloads af single melodier fra internet. Så falder tallet til fem procent, hvis man omregner enkelte numre til en typisk album-størrelse.

(Infografik: Statista.com)

De tilsvarende danske tal for 2022 er endnu ikke offentliggjort fra musikselskabernes branche-organisation Ifpi.

Uanset hvad er det fascinerende at være vidne til, at en hundrede år gammel teknologi vender tilbage fra glemslen og tæt på udryddelse.

Den fysiske afspilning af musik tiltrækker flere og flere mennesker i den digitale tidsalder. Selv mange unge køber vinylplader, fordi de giver et tættere forhold til kunstnere og musik end den usynlige og trådløse streaming.

I øvrigt er det et spørgsmål, hvor mange af de amerikanske LP-købere faktisk lytter til musikken. Halvdelen af dem ejer nemlig ingen pladespiller.

For dem må vinylplader være et samler-objekt, som bliver stillet til pynt i stuen. Selve musikken streamer de formentlig….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mercedes bygger eget ladernet