Logitech har nyt webcam i superklasse

Skal vi nu have trafiklys med fire farver?

(Foto: Kalhh / Pixabay)

Hvis I er tilfredse med de nuværende røde, gule og grønne lamper i trafiklysene, skal I måske til at vænne jer til en forandring.

Amerikanske forskere mener nemlig, at et fjerde – hvidt – lys kan øge gade-trafikkens hastighed og forbedre sikkerheden for både biler og fodgængere.

De nuværende tre farver har eksisteret siden 1920’erne. Senere er det blevet officielt godkendt via en international aftale.

Det nytter jo ikke noget, hvis en dansk chauffør ikke forstår trafiklysene i London og Tokyo eller omvendt.

I de senere årtier er trafiklysene blevet forbedret mange gange, men altid med rødt, gult og grønt som det gennemgående træk.

Først blev de semaforer afløst af rigtige elpærer. Senere er analoge pærer erstattet med LED, ligesom mange trafiklys i dag kan synkroniseres digitalt via en computer.

Sensorer kan samtidig holde øje med trafikken og automatisk ændre trafiklysets farveskifte efter travlheden på den vej, signalet er opstillet.

Autonome biler som f.eks. en Waymo-modificeret Jaguar med elmotor bliver prøvekørt i flere amerikanske byer. I dette tilfælde i San Francisco. (Foto: Dllu / Wikimedia)

Fremtidens selv-kørende og autonome biler giver imidlertid helt nye muligheder og udfordringer:

I stedet for, at biler bliver opfattet som små LEGO-klodser, der kan flyttes rundt på et bykort, indgår bilerne fremover som aktiv medspiller i trafikken.

Autonome biler kan nemlig ikke kun køre af sig selv, uden at chaufføren behøver at have hænder på rattet og fødder på speeder og bremse.

De kan nemlig også kommunikere trådløst med hinanden og med et centralt trafik-styrings-system på en computer.

Det er her, at et fjerde – hvidt – lyssignal kommer ind i billedet. Det skal nemlig bruges af de selvkørende biler.

Forskere på North Carolina University i USA har arbejdet med ideen igennem et stykke tid. Dog kun i computer-modeller, hvor de har vist sig at effektive til at speede op på vejtrafikken.

”Vores idé har været at introducere en fjerde farve i trafiklysene, som vi kalder en hvid fase. Den arbejder direkte sammen med intelligensen ombord på autonome biler og kan lette belastningen i vejkryds,” forklarer Ali Hajbabaie. Han er associate professor i konstruktion og miljø-teknik på North Carolina State University.

Hajbabaie indrømmer dog, at man først for meget nylig er begyndt at teste, hvad konceptet med et fjerde og hvidt trafiklys vil betyde for fodgængere.

Hvis det nye hvide trafiklys indføres til bilister, skal signaler til fodgængere også ændres. F.eks. ved, at den grønne mand begynder at blinke. (Foto: Minka2507 / Pixabay)

Her har de første laboratorie-resultater og computer-modeller vist meget lovende takter for både den gående og den kørende trafik.

Hvor cyklister befinder sig i denne fremtid, nævnes til gengæld ikke universitetets første rapport. E udgør ellers en stadig større andel af trafikken i byer. Kig blot på Danmark eller Holland.

I praksis fungerer det nye system ved, at sensorer tæller, hvor mange autonome biler der samler sig i en gade eller på en vej. Er der tilstrækkeligt mange, skifter trafiksignalet til hvidt.

Det skal fortælle menneskelige chauffører, at de skal følge i hælene på den autonome bil eller det andet køretøj foran dem.

Jo flere selvkørende biler foran signalet, desto hurtigere bliver trafik-flowet, fordi bilerne får en længere grøn bølge. I hvert fald i teorien.

Forskerne har i deres computer-modeller fundet ud af, at både vejtrafikken og fodgængernes tid til at krydse gaden kan forbedres med over 25 procent.

Det lyder jo lovende, men skal nu afprøves i praksis på veje og gader. Det sker dog kun med små elektriske modelbiler, fordi der ganske enkelt ikke findes nok autonome biler til at foretage testene i fuld størrelse.

Oveni kommer så en række andre udfordringer:

Ud over et tilstrækkelig stort antal selvkørende biler er det prisen og tidsrammen for at installere fire-farvede lyssignaler i alle byer.

Dertil kommer problemerne med at lære og overbevise menneskelige chauffører om fordelene ved det nye hvide trafiklys.

Endelig skal fodgængere stole på, at systemet også er en fordel for dem. Det kan f.eks. ske ved at ændre deres nuværende røde og grønne gå-signaler, så de f.eks. blinker grønt.

Forskerne fra North Carolina har offentliggjort deres rapport i fagmediet ”Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering”….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Logitech har nyt webcam i superklasse