Hvad med en radar på cyklen?

Chatbot har succes som indkøber

(Foto: Pactum)

Gad vide, om Netto, Lidl, Menu, Coop eller Rema 1000 har kunstig intelligens (AI) installeret til at forhandle aftaler med under-leverandører.

I så fald holder dig meget tæt med nyheden. Helt modsat verdens største supermarkeds-kæde:

Walmart afslører gerne, at man har fundet en mindst lige god anvendelse af en chatbot som at skrive historier eller løse eksamens-opgaver.

Walmart bruger med stor succes en chatbot, som Pactum har skræddersyet til kæden, der har 10.586 supermarkeder verden over.

Ifølge Walmart sparer den kunstige intelligens ikke I snit tre procent på indkøbs-aftalerne.

Tre af fire leverandører til Walmart foretrækker faktisk at forhandle med den digitale chatbot end med en menneskelig indkøber.

Walmart fortæller til nyhedsbureauet Bloomberg, at man går lidt forsigtigt til værks med ansættelsen af chatbots.

Her er en typisk Walmart. Faktisk butik nummer 6732 i Valdosta i den amerikanske delstat Georgia. (Foto: Michael Rivera / Wikimedia)

På nuværende tidspunkt bruges den kunstige intelligens kun til at handle udstyr til Walmart forretningerne selv – f.eks. indkøbs-vogne, reoler, belysning og containere.

Robotten erstatter heller ikke menneskelig indkøbere helt. Den bruges primært til at forhandle rabatter på områder, som det normalt ikke kan betale sig at bruge for meget tid på.

Botten skal fortsat forhandle direkte med en rigtig person hos leverandørerne. Helt automatiske diskussioner mellem to robotter er ikke en mulighed på nuværende tidspunkt.

I praksis be´r Pactums AI system Walmart om at skitsere budget og behov inklusive nuværende rabatter og betalings-betingelser.

Chatbotten sammenligner derefter på brøkdele af et sekund med priserne fra konkurrerende leverandør, trends i markedet, produkternes værdi osv.

Derefter kan den kunstige intelligens afslutte en handel på få dage, hvor det tidligere tog uger eller måneder at få afsluttet en kontrakt.

Walmart er ikke i tvivl om, at chatbots også vil finde deres vej ind til de områder af koncernen, hvor der forhandles om indkøbspriser på de varer, der senere skal sælges til forbrugerne.

Hvornår det vil ske, vil Walmart ikke afsløre over for Bloomberg. Til gengæld vil man gerne fortælle, at de første chatbots er prøvekørt med succes hos Walmart i USA, Sydafrika og Chile….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad med en radar på cyklen?