Danmark har nu verdens længste elkabel

Jager kopi-varer med kunstig intelligens

(Foto: Jonathan J. Castellon / Unsplash)

I sin nytårstale advarede Dronning Margrethe om, at vi skulle være skeptiske, men også åbne over for de muligheder, som kunstig intelligens (AI) kan bringe i de kommende år.

Formentlig vil dronningen nikke anerkendende til, hvor amerikanske Entrupy benytter AI til at adskille ægte og falske luksus-varer fra hinanden.

Entrupy selv mener, at firmaets system kan være en stor hjælp for både forhandlere af luksusvarer, pantelånere, importører, men også toldvæsener i lande hvor det er forbudt af indføre kopivarer.

Ifølge Entrupy kan den nye håndholdte skanner-teknologi identificere ægte og falske udgaver af f.eks. de populære håndtasker fra Louis Vuitton, Burberry, Gucci og Chanel.

Teknologien fungerer desuden på luksus-produkter fra bl.a. Balenciaga, Hermes, Fendi, Prada, Coach eller Givenchy.

Entrupy bruger et special-kamera og software, der kan undersøge et produkt ned i de mindste detaljer. (Foto: Entrupy)

Et nyt forretnings-område for Entrupy er sko – og ikke mindst sneakers. De er blevet decideret samler-objekter og sælges for store summer.

Entrupys system har eksisteret siden 2012 og et konstant blevet forbedret. I dag benyttes det af hundreder af modebutikker, genbrugs-forretninger, auktionshuse og online portaler.

De seneste måneders øgede interesse for kunstig intelligens har fået salget til at boome hos det lille teknologi-firma i New York.

Stor opmærksomhed fik Entrupy også, at det sociale mede TikTok vil benytte systemet til at undersøge om, produkter til salg i online-butikken TikTok Shop er ægte eller falske.

I USA er TikTok begyndt at opfordre sine brugere til at indsende fotos fra alle vinkler af den taske eller de sneakers, de er ved at købe.

Jagten på f.eks. falske udgaver af Nikes dyre sneakers er et voksende marked. (Foto: Entrupy)

 

TikTok har så en Entrupy Authentificator, der skal være 99,1 procent nøjagtig i sin vurdering og identifikation af et produkt ved hjælp af AI.

Authentificator enheden ligner en stor smartphone og er forsynet med en special-linse, der forstørrer billedet, så man kan tjekke selv de mindste dele af syningerne og materialet på en taske, de anvendte farver eller designet af navne-mærkaten.

Hvis produktet er ok, udsteder Entrupy en ægtheds-certifikat, som forhandlerne kan bruge i sin markedsføring.

Entrupy’s system er ikke perfekt, men bliver bedre og bedre via maskin-læring, skriver det amerikanske modemagasin ”Elle.”

I øjeblikket fungerer Authentificator kun med et begrænset antal luksusmærker….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danmark har nu verdens længste elkabel