Stor burgerkæde ansætter chatbots


(Foto: Wendy’s / Facebook)
Alle taler om kunstig intelligens og chatbots. Ingen tvivl om, at vi også kommer til at møde dem her og der og alle vegne i den kommende tid.
Et af dem kunne sagtens være i take-away og burgerbranchen. Her har chatbots haft en succesrig prøvekørsel som erstatning for det traditionelle personale i kunde-service.
Fra juni vil USA’s femte-største burgerkæde Wendy’s rulle chatbots ud i sine filialer, hvor de skal servicere kunder, der kommer kørende efter fastfood i egen bil og stiller sig i restauranternes ”drive-thru” køer.
Wendy’s kæden har arbejdet sammen med Google i forbindelse med en række nye værktøjer til maskin-læring og betjening af chatbots med kunstig intelligens (AI).

92 procent af Wendy’s 7.000 restauranter ligger i USA. (Foto: Batu Gezer / Unsplash)
Nu bliver samarbejdet udvidet, så det også omfatter Googles Large Language Model systemer, der bygger på Googles Vertex AI-platform.
Vertex kan trænes til at overtage rutine-arbejde fra menneskelige ansatte. I tilfældet Wendy’s er det i første omgang er det samtaler med kunder i bil og modtage ordrer fra dem.
Ifølge den store amerikanske avis «Wall Street Journal» har Google og Wendy’s udviklet et fælles FreshAI system, hvor chatbotten forstår hele restaurantens menukort. Vel at mærke inklusive slang udtryk for nogle af retterne og råvarerne.
Wendy’s tillader samtidig, at robotterne kan føre en hygge-samtale med kunderne. Indenfor visse regler, som kæden beskriver det. Desuden kan chatbotten svare på spørgsmål og tage imod bestillinger.

Her ses en typisk «drive-thru» hos Wendy’s. Den nye chatbot i kundeservice kender hele menuen inklusive slang-udtryk for nogle af retterne. (Foto: Wendy’s)
FreshAI integreres med burgerkædens kasse-apparater og bagved liggende it-systemer til production, økonomi osv.
Wendy’s installerer FreshAI første gang i en restaurant I Columbus I delstaten Ohio. Derefter er det planen at rulle hurtigt videre ud på andre kæde-adresser, der har ”drive-thru” service.
Wendy’s it-direktør Kevin Vasconi siger i en pressemeddelelse, at han regner med, at mange kunder slet ikke vil opdage, at de taler med en robot og ikke et rigtigt menneske.
Han hævder sågar, at FreshAI kan blive lige så god som kædens bedste kundeservice-folk. Lige nu er systemet bedre end gennemsnittet.
Wendy’s har 7.000 burgerbarer verden over. I USA kommer næsten 80 procent af omsætningen fra kunder, der kører via ”drive-thru” uden at bevæge sig ud af deres bil….
Ingen kommentarer endnu