Elbiler først grønnest efter 90.000 km
Ingen tvivl om, at elbiler på lidt længere sigt vil være mere klimarigtige at høre i end biler med forbrændings-motorer a la benzin eller diesel.
Det er dog ikke tilfældet lige her og nu.
Da starter elbiler nemlig med et handicap som følge af den forurening, som fremstillingen af store batterier skaber.
Desuden kan den måde, som strømmen til elbiler bliver fremstillet på, være et problem. Kommer den f.eks. fra kul- eller olie-drevne kraftværker, er der ikke sparet CO₂ i det store billede. Snarere tværtimod.
Derfor kan det let ske, at en elbil skal køre 90.000 kilometer, før den bliver renere end en tilsvarende diesel-bil med den nyeste generation motor ombord.
Konklusionen kommer fra den tyske ingeniør-forening VDI, der har forsøgt at skære igennem de mange myter og falske påstande, der præger autobranchen, politikere og miljø-organisationer for øjeblikket.
VDI vil så neutralt som muligt vise et «klima-regnskab» for de forskellige biltyper – hel-elektriske, plug-in hybrider, benzin og diesel.
Til det formål har de tyske ingeniører benyttet og sammenlignet en række populære mellemklasse-biler som f.eks. VW Golf, Ford Focus, Toyota Corolla Hybrid og VW ID.3.
Den nye analyse undlader at kigger på skadelig udstødning, men fokuserer udelukkende på personbilernes CO₂ balance:
I den forbindelse indregnes ikke kun CO₂ udledning under kørsel og opladning. Også CO2 belastning under produktion af bilen, dens motor og batterier samt andre emissioner, der opstår før og efter anvendelsen af køretøjet.
Til sidst vurderer VDI’s specialister, hvilken biltype der er den reneste efter 200.000 kilometers kørsel:
På kort sigt vinder personbiler med forbrændings-motorer, mens elbiler overtager tronen på lidt længere sigt. Vægtskålen tipper først over til elbilernes fordel efter 90.000 kilometer.
Årsagen er først og fremmest, at batterier indeholder masser af giftige stoffer, hvis udvinding og bearbejdning også belaster klimaet voldsomt.
Desuden fremstilles de fleste elbiler i mellemklassen langt borte i Kina eller USA, hvilket skaber CO₂ belastning, når de skal sejles til Europa.
Endelig er strøm-kilderne fortsat et problem. Kun, hvis elselskabet kan garantere, at det sender bæredygtig strøm ud i sine ladestandere, flytter vægtskålen sig allerede til elbilens fordel ved 65.000 kilometer.
Dertil kommer udfordringen, at elbiler bruger meget mere strøm om vinteren, når de f.eks. skal køre i et klima som det danske.
I kuldegrader belaster en diesel-bil i gennemsnit omverdenen med 150 gram CO2 pr. kilometer, mens en tilsvarende elbil kommer op på 190 gram.
En måske endnu større CO₂-reduktion vil formentlig kunne opnås, hvis personbilerne kørte på flydende brint i stedet for el, benzin eller diesel.
Da brint-bilerne (desværre) ikke bygges i større antal og heller ikke findes fra flere forskellige fabrikanter, har de tyske ingeniører ikke taget dem med i deres beregninger.
Derfor viser VDI’s langtids-test, at elbiler er de reneste med 24,2 tons CO₂ udledning i en livscyklus på 200.000 kørte kilometer. Det vil for de fleste mennesker svare til ni eller ti år.
Hybrid-biler er næsten lige så klima-rigtige. Deres (teoretiske) CO₂ belastning på 24,8 tons afhænger dog af, hvor mange kilometer man kører på el og hvor mange på benzin.
På tredjepladsen lander moderne diesel-biler med 33 tons CO₂ belastning foran benzin-drevne personbiler med 37 tons CO₂ over 200.000 kørte kilometer.
Slut-konklusionen fra VDI er derfor, at små elbiler med et lille batteri formentlig vil være det ideelle valg. Især, når man indregner prisen på køretøjet.
Meget godt timet virker den betragtning, når man ser, at en hel stribe elbil-fabrikanter i den forløbne uge netop har annonceret, at de vil satse stærkere på små og billige elbiler.
Dem vil vi se fra både VW, Citroën, Renault og Fiat. Også kineserne er på vej med en hel bølge af små bybiler på el, der allerede er udbredte i Kinas store byer. Desuden har Tesla ladet sive, at man skam også er på vej med en minibil….
Ingen kommentarer endnu