Nu hjælper iPhone med at skrive dagbog

Elbiler først grønnest efter 90.000 km

(Foto; Getty Images / Unsplash+)

Ingen tvivl om, at elbiler på lidt længere sigt vil være mere klimarigtige at høre i end biler med forbrændings-motorer a la benzin eller diesel.

Det er dog ikke tilfældet lige her og nu.

Da starter elbiler nemlig med et handicap som følge af den forurening, som fremstillingen af store batterier skaber.

Desuden kan den måde, som strømmen til elbiler bliver fremstillet på, være et problem. Kommer den f.eks. fra kul- eller olie-drevne kraftværker, er der ikke sparet CO₂ i det store billede. Snarere tværtimod.

Citroën er på vej med en meget billig el-variant af sin C3 model. Den nye ë-C3 skal koste mellem 170.000 og 200.000 kroner, når den dukker op i foråret 2024. (Foto: Citroën)

Derfor kan det let ske, at en elbil skal køre 90.000 kilometer, før den bliver renere end en tilsvarende diesel-bil med den nyeste generation motor ombord.

Konklusionen kommer fra den tyske ingeniør-forening VDI, der har forsøgt at skære igennem de mange myter og falske påstande, der præger autobranchen, politikere og miljø-organisationer for øjeblikket.

VDI vil så neutralt som muligt vise et «klima-regnskab» for de forskellige biltyper – hel-elektriske, plug-in hybrider, benzin og diesel.

Til det formål har de tyske ingeniører benyttet og sammenlignet en række populære mellemklasse-biler som f.eks. VW Golf, Ford Focus, Toyota Corolla Hybrid og VW ID.3.

Elbiler kan ikke lide kulde. Derfor belaster de med meget mere CO₂ end f.eks. diesel-vogne om vinteren, viser ny tysk undersøgelse. (Foto: Yannik Zimmermann / Unsplash)

 

Den nye analyse undlader at kigger på skadelig udstødning, men fokuserer udelukkende på personbilernes  CO₂  balance:

I den forbindelse indregnes ikke kun CO₂ udledning under kørsel og opladning. Også CO2 belastning under produktion af bilen, dens motor og batterier samt andre emissioner, der opstår før og efter anvendelsen af køretøjet.

Til sidst vurderer VDI’s specialister, hvilken biltype der er den reneste efter 200.000 kilometers kørsel:

På kort sigt vinder personbiler med forbrændings-motorer, mens elbiler overtager tronen på lidt længere sigt. Vægtskålen tipper først over til elbilernes fordel efter 90.000 kilometer.

Om sommeren har elbiler en meget stor klima-fordel, så længe de kører i Frankrig. Her stammer strømmen nemlig typisk fra atomkraftværker og solceller. (Foto: Renault)

 

Årsagen er først og fremmest, at batterier indeholder masser af giftige stoffer, hvis udvinding og bearbejdning også belaster klimaet voldsomt.

Desuden fremstilles de fleste elbiler i mellemklassen langt borte i Kina eller USA, hvilket skaber CO₂  belastning, når de skal sejles til Europa.

Endelig er strøm-kilderne fortsat et problem. Kun, hvis elselskabet kan garantere, at det sender bæredygtig strøm ud i sine ladestandere, flytter vægtskålen sig allerede til elbilens fordel ved 65.000 kilometer.

Dertil kommer udfordringen, at elbiler bruger meget mere strøm om vinteren, når de f.eks. skal køre i et klima som det danske.

 

Selvfølgelig findes der også kuriøse eksempler på elbiler. Engelske Morgan er f.eks. på vej med en elektrisk tre-hjulet sportsvogn, mens tyske Electric Brands har genoplivet 1960’ernes kabine-scootere med elmotor. (Foto: Electric Brands)

I kuldegrader belaster en diesel-bil i gennemsnit omverdenen med 150 gram CO2 pr. kilometer, mens en tilsvarende elbil kommer op på 190 gram.

En måske endnu større CO₂-reduktion vil formentlig kunne opnås, hvis personbilerne kørte på flydende brint i stedet for el, benzin eller diesel.

Da brint-bilerne (desværre) ikke bygges i større antal og heller ikke findes fra flere forskellige fabrikanter, har de tyske ingeniører ikke taget dem med i deres beregninger.

Derfor viser VDI’s langtids-test, at elbiler er de reneste med 24,2 tons CO₂ udledning i en livscyklus på 200.000 kørte kilometer. Det vil for de fleste mennesker svare til ni eller ti år.

Spørgsmålet er, om VW ikke er for sent ude med sine planer om en elbil til under 25.000 euro. VW ID.2 skal først være klar i 2025 eller 2026, og dér kan løbet sagtens være kørt, når snesevis af kinesiske konkurrenter allerede er landet i Europa. (Foto: VW)

Hybrid-biler er næsten lige så klima-rigtige. Deres (teoretiske) CO₂ belastning på 24,8 tons afhænger dog af, hvor mange kilometer man kører på el og hvor mange på benzin.

På tredjepladsen lander moderne diesel-biler med 33 tons CO₂ belastning foran benzin-drevne personbiler med 37 tons CO₂ over 200.000 kørte kilometer.

Slut-konklusionen fra VDI er derfor, at små elbiler med et lille batteri formentlig vil være det ideelle valg. Især, når man indregner prisen på køretøjet.

Meget godt timet virker den betragtning, når man ser, at en hel stribe elbil-fabrikanter i den forløbne uge netop har annonceret, at de vil satse stærkere på små og billige elbiler.

Dem vil vi se fra både VW, Citroën, Renault og Fiat. Også kineserne er på vej med en hel bølge af små bybiler på el, der allerede er udbredte i Kinas store byer. Desuden har Tesla ladet sive, at man skam også er på vej med en minibil….

Danske Henrik Fisker, der står bag de amerikanske elbiler med hans efternavn, vil have sin første økonomi-model klar i 2025. Den skal hedde Fisker Pear og prissættes omkring de 30.000 euro. (Foto: Fisker)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu hjælper iPhone med at skrive dagbog