To stærkere MacBooks og en ny iMac

Over 1,3 millioner danskere bruger TikTok

(Collabstr / Unsplash)

Mens Facebook har skåret ned på sine danske aktiviteter, ser de meget mindre sociale medier TikTok og Snapchat at gå den modsatte vej.

Snapchat er således ved at bygge en dansk repræsentation op under ledelse af Facebooks tidlige danske markedschef Pia Tandrup, meldte TikTok ud mandag aften, at man nu åbner et dansk kontor med op til 10 ansatte.

De skal primært betjene det stigende antal annoncører hos TikTok og foretage generel markeds-kommunikation.

TikTok har hidtil styret Danmark fra sit nordiske hovedsæde i Sverige, men med efterhånden 1,3 millioner danske brugere om måneden er vores lille land blevet en vigtig målgruppe for det kinesisk-ejede sociale medie.

Sådan begyndte TikTok sin optur. Som mobil platform, hvor børn optrådte med små karaoke lignende videoer. (Foto: Andrej Lisakov)

Det sker efter en periode, hvor TikTok har været i strid modvind i USA og i mange andre lande. TikToks mistænkes nemlig for at kunne spionere på vegne af de kinesiske efterretnings-tjenester.

Præcist samme beskyldninger, der fik telegiganten Huawei skræmt ud fra de fleste vesteuropæiske lande inklusive Danmark. Kun tyskerne bruger fortsat Huawei udstyr i sine 4G- og 5G-mobilnet.

TikTok afviser naturligvis beskyldningerne, men ikke desto mindre har mange danske virksomheder og dele af den offentlige sektor har forbudt deres ansatte at bruge Tiktok på deres telefoner. Det gælder også politikerne på Christiansborg.

Men danskerne selv er ligeglade. Især den unge generation. Den sørger for, at TikTok nu er nået op på 1,3 millioner aktive brugere i Danmark.

I december holder TikTok sit første globale musik-event i stil med YouTube og MTV. (Foto: TikTok)

 

Tallet stammer fra TikTok selv, og det svarer til omkring 20 procent af den danske befolkning. Seks procent flere end det store analyse-firma YouGov vurderede i september.

Tallet bliver bare mega-meget større, når vi kun kigger på under 24-årige. Så benytter 60 procent af danskerne TikTok mindst én gang om måneden.

Den store forskel i aldersgrupper finder man også hos TikToks direkte konkurrenter. Både Instagram og Snapchat er større end TikTok, men primært hos teenagere og de unge.

At annoncørerne er interesseret i TikTok er der ingen tvivl om. De vil nok blive endnu mere vilde, hvis eller når ruller sin nye TikTok Music tjeneste ud i Europa og Danmark. Den går nemlig lige i bedene på Spotify og Apple Music.

I den forbindelse har TikTok den store fordel, at man allerede på forhånd har godt en milliard brugere worldwide og 150 millioner i Europa.

I dag bruges TikTok af professionelle reklamefolk og influencere, som f.eks. laver mad-videoer. (Foto: Ivan Samkov / Pexels)

 

TikTok går Spotify i bedene
TikTok Music lagde lidt forsigtigt ud for nogle måneder siden i Brasilien og Indien. Nu følger så Australien, Mexico og Singapore efter.

Med andre år vil musikken ikke kun rulle fra brugernes egne små videoer, men også blive streamet fra professionelle kunstnere.

Søndag den 10. december følger TikTok så op med sit første globale musik event, der holdes i Meza i den amerikanske delstat Arizona.

Eventet hedder ”TikTok In The Mix” og får bl.a. etablerede popstjerner som Cardi B, Niall Horan, Anitta og Charlie Puth på scenen.

De vil blive suppleret med flere surprise gæster og optræden fra nye kunstnere, der er hjulpet frem af TikToks Elevate program for unge musikere.

Endelig er TikTok på vej med gode nyheder til sine mange brugere, der benytter app’en til at lave små videoer.

TikTok prøvekører nemlig en udvidelse af videoernes længde fra i dag 10 til fremover 15 minutter. Dnet vil gøre det endnu større muligheder for at optage videoer med en rigtig handling – faktisk hele små film eller tv-udsendelser.

Både de 10 og de 15 minutter er et kæmpe skridt fremad for TikTok:

Oprindeligt måtte de første TikTok videoer kun vare i 15 sekunder. Derefter blev de udvidet til 60 sekunder, så tre og senere fem minutter, indtil de 15 minutter blev indført i 2022.

Hver femte dansker bruger i dag TikTok mindst én gang om måneden. Hos de under 24-årige er det 60 procent. (May Gauthier / Unsplash)

Hvad bruger danskere TikTok til?
I Danmark er det især autentisk indhold og online interesse-fællesskaber om mode, musik, skønhed, mad og bøger, som bliver nørdet og udforsket:

En af de største danske creators – indholds-leverandører – på TikTok er Casper Drømme. Han har 269.000 følgere til sine små video-anmeldelser af mad og spisesteder. Videoerne optager Casper, mens han sidder i sin bil.

En anden populær TikTok creator i Danmark er Helene Bulow med 225.000 følgere. Hun viser sit daglige liv i små videoer og taler om emner fra mental sundhed og kærestesorger til hudpleje og madtips.

På skandinavisk plan er Kelly Louise Killroy en af de helt store. Hun laver sjove sketches om de nordiske folkefærd og har 1,2 millioner følgere til dem.

Internationalt er især hash-tagget #BookTok blevet et stort hit. Det bruges til videoer, der viser alt fra bogtips og smukke bogomslag til videoer, som motiverer folk til at læse mere. Det sker f.eks ved at fortælle om bøger, der er blevet berømte tv-serier eller film.

TikTok stammer oprindeligt fra Kina, hvor det sociale medie hedder Douyin. Det byggede i starten på små små selfie videoer, hvor børn og unge sang med på kendte popsange eller dansede foran kameraet.

Musik er fortsat et meget vigtigt element af det normale TikTok. Hash-tagget #TikTokMusic har således 14 milliarder visninger på verdensplan.

Musik ser imidlertid ud til at blive en endnu større del, når TikTok Music for alvor ruller ud i verden.

Fortsætter fremgangen som nu, kan Spotify, Apple Music og måske også YouTube få noget at tænke over….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

To stærkere MacBooks og en ny iMac