Ny Motorola kan du godt tage med ud at bade

6 af 10 unge danskere bruger TikTok

(Foto: Alve Calvar / Unsplash+)

På det seneste har der været ret stille hos danske politikere og i nyheds-medierne omkring det kinesiske sociale medie TikTok.

Det er ellers ikke mange måneder siden, hvor bl.a. folketingets medlemmer og ansatte i flere offentlige institutioner inklusive militæret fik forbud mod at installere TikTok på deres mobiltelefoner.

Anført af USA rullede beskyldningerne ud om, at TikTok opsamlede sine brugeres personlige data ulovligt og sendte dem direkte videre til de kinesiske efterretnings-tjenester.

De mange advarsler synes dog ikke at have berørt den danske Generation Z særlig meget. Det er unge, som er født efter årtusindeskiftet.

84 procent af danskerne bruger Facebook, men kun 81 procent af de unge under 24 år. (Foto: Brett Jordan / Unsplash)

Ifølge en ny rapport fra analyse-firmaet YouGov benytter seks af ti unge danskere nemlig TikTok mindst én gang om måneden. Når vi tæller alle aldersgrupper med, er det kun 14 procent.

Den store forskel i aldersgrupperne finder man også hos TikToks direkte konkurrenter:

Instagram benyttes af 78 procent af de under 24-årige danskere, men kun 54 procent af danskerne som helhed.

Tilsvarende med Snapchat, der for nylig hentede Facebooks tidligere chef i Danmark til at lede sine aktiviteter i hele Norden.

TikTok er især populært blandt børn og unge til at optage små videoer med. (Foto: Andrej Lisakov / Unsplash+)

Snapchat har fat i 75 procent af de unge danskere og 38 procent af totalen.

Disse variationer i aldersgrupperne er næppe overraskende. Mere må snarere, at Facebook har færre aktive brugere blandt unge end blandt danskere som helhed.

YouGov vurderer, at Facebook fortsat er det klart mest udbredte sociale medie i Danmark. 84 procent af danskerne benytter ”fjæset”, men kun 81 procent i Generation Z.

Interessant er det også at se, at kun 18 procent af danskerne bruger X – det tidligere Twitter. 22 procent hos de unge under 24.

Alligevel fortsætter store dele af den offentlige sektor inklusive politiet X som dens primære kommunikations-kanal, selvom mindre end en sjette-del af befolkningerne læser den kanal.

Her er YouGovs aktuelle Top-10 over danskernes mest populære sociale medier. I parentes er angivet procenten af unge:

  1. Facebook – 84 procent (81)
  2. Instagram – 54 procent (78)
  3. YouTube – 50 procent (71)
  4. Snapchat – 38 procent (75)
  5. LinkedIn – 35 procent (16)
  6. Pinterest – 21 procent (36)
  7. X -Twitter – 15 procent (22)
  8. Reddit – 9 procent (20)
  9. BeReal – 3 procent (22)
  10. Tumblr – 2 procent (5)

De fleste danskere bruger i øvrigt mellem seks og ti timer om ugen i de sociale medier. Det siger 22 procent ifølge den nye analyse fra YouGov.

16 procent sidder i de sociale medier mellem 11 og 15 timer ugentligt, 13 procent mellem 16 og 20 timer og 10 procent mellem 21 og 25 timer hver uge.

De helt ekstreme brugere, der bruger over 50 timer ugentligt, har et flertal hos de unge. Nemlig fire procent mod gennemsnittet på tre….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny Motorola kan du godt tage med ud at bade