Android telefoner bliver meget klogere

Rige danskere køber flest elbiler

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Hver tredje nye personbil solgt i Danmark i år har elmotor. Det er godt 160.000, hvilket svarer til hver femte personbil på danske gader og veje.

Men har I nogensinde tænkt over, hvem der sidder bag rattet i de mange nye elbiler?

Det er i hvert fald ikke et skønsomt udvalg af alle danskere på tværs af indtægter, uddannelse, geografisk placering og boligform.

Danmarks Statistik afslører nemlig, at de mestendels er landets rigeste, som køber elbiler:

Andel af familier fordelt efter indkomst interval, der har købt henholdsvis elbil og fossil bil i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. august 2023. (Infografik: Danmarks Statistik)

I de seneste 2,5 år er 39 pct. af alle elbiler således købt eller leaset af de 10 procent danske familier med de højeste indkomster.

Køberne er samtidig i langt overvejende grad privatfolk. Af de 160.000 elbiler på danske nummerplader tilhører kun 16 procent virksomheder og erhvervsdrivende. Resten familier eller singles.

Ifølge Danmarks Statistik er de fleste elbiler købt af danskere med et lønmodtager-job på højt niveau eller en topleder. Han eller hun har en lang uddannelse, en høj indkomst og bor i et parcelhus.

Man kan også se forskellen i køberne på en anden måde:

Andel af elbil købere fordelt efter boligform i perioden fra den 1. januar 2021 til den 31. august 2023. (Infografik: Danmarks Statistik)

Mens topledere statistisk set udgør tre procent af den danske befolkning, står de for 10 procent af elbil-køberne.

Tilsvarende er 10 procent af befolkningen lønmodtagere på højeste niveau, men de køber også 28 procent af elbilerne.

Samtidig er to af tre elbiler – 64 procent – købt af personer med adresse i et parcelhus. Denne gruppe udgør ellers kun 35 procent af befolkningen som helhed.

Omvendt bor 34 procent af danskerne i en etage-bolig, men kun 14 procent af elbil-ejerne.

Andel af elbilkøb og befolkning fordelt efter socioøkonomiske grupper i perioden fra den 1. januar 2021 og til den 31. august 2023. (Infografik: Danmarks Statistik)

Så er salget af nye personbiler på benzin eller diesel er meget mere jævnt fordelt på danskerne. Dog er der en vis overvægt i de højere indkomst-grupper.

De fleste nye biler er jo blevet dyrere i de seneste par år. Så kan den gamle slæde jo godt holde et par år længere, inden man bliver mere eller mindre tvunget til at købe elbil.

Kigger vi nu på elbil købernes geografiske bopæl, ligner de mere danskerne som helhed. De bor nemlig mest i de større byer.

F.eks. lever 24 procent af befolkningen og 22 procent af elbil-køberne i hovedstads-området. Omvendt bor 14 procent af danskerne i land-distrikterne og 13 procent af dem med elbil.

Salget af elbiler er steget med raketfart i Danmark i de seneste par år. (Infografik: Danmarks Statistik)

Eller syv procent af danskerne har bopæl i større byer med indbyggertal på mellem 50.000 og 100.000. Det kunne være Kolding og Esbjerg. Udbredelsen af elbil-ejere er præcist den samme.

Ikke overraskende er elbiler særligt populære i kommunerne nord for København. Måske de snart skal skifte navn fra ”whisky-” til ”oplader-bæltet.”

I Rudersdal Kommune har 2,29 procent af familierne købt en elbil i de seneste 2,5 år. Med i toppen ligger også Allerød, Furesø og Dragør, mens Københavns Kommune ligger helt i bund….

www.dst.dk

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Android telefoner bliver meget klogere