Politik foregår da online

3 af 4 danskere handler på nettet

Internet-handel har mange fordele, men desværre også en bagside. Stadig flere danskere oplever nemlig problemer, svindel og bedrag, når de køber ind online.

Over en tredjedel af danskere, der handler på nettet, har dårlige erfaringer at fortælle om. Ifølge Danmarks Statistik har 37 procent oplevet problemer. Det er næsten fem gange så mange som for 10 år siden (8 pct).

Problemerne kommer på flere fronter. Det kan være leveringstid, bestillinger der ikke bliver registreret korrekt eller andre tekniske udfordringer. Decideret svindel oplever kun få.

(Infografik: Danmarks Statistik)

”Når flere oplever problemer i forbindelse med online-køb, har det betydning, om den enkelte handler oftere på nettet end tidligere. Alt andet lige er risikoen for at opleve en problematisk handel højere, hvis man handler i flere netbutikker, for flere penge og flere gange,” forklarer Agnes Tassy. Hun er chefkonsulent i Danmarks Statistik.

Den nye analyse fra landets fremmest talknusere afslører samtidig, at danskerne hører til de europæere, som handler mest online. Kun briterne er mere ivrige end os.

74 procent af danskerne har således købt ind på nettet i de seneste tre måneder. Det er 50 procent flere end i 2009, hvor halvdelen af os havde handlet ind online for nylig.

Flere og flere produkter og brancher tilbyder sig i dag online. (Infografik: Danmarks Statistik)

Danmarks Statistik kan også bekræfte, hvad de fleste af os oplever. Antallet af internet-butikker stiger støt inden for de fleste brancher. Især er der vokseværk i møbler, mad og medicin online.

Ganske interessant er det ikke alene de unge, der driver udviklingen hen imod nethandel herhjemme. Danske ældre er det mest digitale i EU, og de sætter præg på statistikkerne.

Danskerne handler også mere og mere forskelligt på nettet. Hvor det for nogle år siden primært var nogle bestemte produkter, vi købte online, kigger vi i dag efter et langt bredere udsnit.

Andelen af køb af tøj, medicin, møbler og husholdnings-artikler er f.eks. steget med over 15 procent. Den største vækst har medicin og dagligvarer, hvor der er sket en tre-dobling.

Kun briterne er mere ivrige til at købe online i Europa end danskerne. (Infografik: Eurostat)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Politik foregår da online