Gider vi ikke dansk musik?
Mens salget af international musik er steget markant i de seneste ti år, er dansk musik stagneret.
Især på streaming-tjenesterne giver udenlandsk musik de danske artister baghjul, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Mere præcist er salget af dansk musik faldet med 17 procent i perioden 2009 til 2019, hvor de seneste data stammer fra. I samme tidsrum har vi købt 37 procent mere musik fra udlandet.
I praksis betyder, at dansk musik i dag kun udgør en tredjedel af den solgte musik i dette land. For 12 år siden sad dansk musik på halvdelen.
”Siden musik-streaming-tjenesternes indtog i 2012 har danskernes musik forbrug ændret sig markant,” forklarer Claus Andersen. Han er kontorchef i Danmarks Statistik.
”I begyndelsen af 10’erne solgte dansk og udenlandsk musik omtrent lige godt. I årene herefter vokser salget af international musik væsentligt hurtigere end dansk musik,” fortsætter han.
I 2019 lå det danske musiksalg på 205 millioner kroner. Det er på omtrent samme niveau som i 2012. I årene før streaming købte danskerne for omkring 244 millioner kroner musik i året.
Som vi alle sammen ved fra vores egne musikvaner er streaming blevet altdominerende i musik. Ikke mindst takket være mobiltelefonerne:
I 2012 kom ca. en fjerdedel af det danske musiksalg fra streaming. Syv år senere var andelen steget til 90 procent. Mon den ikke i mellemtiden er øget yderligere?
Streamingens internationale indflydelse kan også ses i fordelingen mellem udenlandsk og dansk musik:
Hvor danske kunstnere sad på 45 procent af den streamede musik i 2012, var den anden dykket til 33 procent syv år efter.
Danmarks Statistik mener, at årsagen er de yngre aldersgrupper. De er de store musik-forbrugere og er opvokset med de nye digitale tjenester. Det har givet dem en større forkærlighed for udenlandsk musik, end ældre danskere har….
Ingen kommentarer endnu