Elcykler boomer
Når vi nu bliver sendt hjem fra job og skole og skal arbejde hjemmefra på grund af Corona, behøver det jo ikke kun foregå foran skærmen.
Mange af os prøver faktisk at holde os i rimelig god form, selvom fitness-studier og sportsforeninger også er Corona lukkede.
Altså er det frem med jernhesten, pump luft i dækkene – eller køb en ny cykel.
Den idé var der mange danskere, som har fulgt i det seneste år – og de købte elcykler som aldrig før. Man må vel godt være lidt magelig.
Ifølge Danmarks Statistik steg salget af elcykler med 10 procent i 2020. Omkring 69.000 cykler blev importeret. Det er næsten dobbelt så mange som for fem år siden.
Til gengæld er salget af dansk-producerede elcykler totalt set ikke imponerende. Sidste år var det ca. 4.700 styk. Det er dog en fremgang på 41 procent fra 2019, hvor tallet var knap 3.400.
Selvom elcykler har haft kraftig medvind på cykelstien siden 2016, udgør de kun knap 20 procent af alle solgte cykler på det danske marked.
De fleste foretrækker stadig rugbrøds-motoren.
Sidste år blev der således importeret 351.000 konventionelle cykler til Danmark. Det er næsten 30 procent færre end i 2025, hvor næsten en halv million nye cykler kom ind i landet udefra.
Danmark har altid pralet af at være et cykelland. Det er rigtigt, men cyklerne er bare ikke danske længere. Vi importerer i stedet i stor stil fra Kina og andre asiatiske lande.
Danmarks Statistik fortæller, at den danske produktion af cykler styrtdykkede omkring 2005. Fem år senere gik det helt galt med det danske. I 2010 faldt antallet af bikes made in Denmark fra over 145.000 om året til under 2.000.
I dag er Danmark blevet helt elektrisk, hvis man kigger på dansk-fremstillede cykler. Nu sælges der tre gange så mange danske elcykler som konventionelle jernheste….
Ingen kommentarer endnu