Luksus øretelefoner til en lav pris

Hver tredje australier dropper sociale medier

(Foto: Robin Worrall / Unsplash)

Mens stort set alle danske er medlem af mindst ét socialt medie – 84 procent alene Facebook – ser udviklingen helt anderledes ud på den anden side af kloden.

Mere end hver tredje australier er nemlig hoppet af de sociale medier. 39 procent siger, at de gør det for at forbedre deres mentale tilstand.

Andre ni procent fortæller, at de har droppet Facebook, Instagram, X eller TikTok, fordi bruger alt for meget tid på dem.

5,4 procent begrunder deres farvel til de sociale medier med, at de læste alt for mange negative historier i dem, som ofte var med til at give dem et dårligt humør.

(Foto: Dole777 / Unsplash)

Fire procent forklarer, at de altså hellere vil dyrke deres privatliv og møde venner i den virkelige verden end på en skærm.

2,7 procent siger, at de har mistet interessen for sociale medier, fordi de fik alt for få likes på deres indlæg, og folk tilsyneladende ikke læste, hvad de skrev.

Endelig svarer 2,4 procent, at de har forladt online medierne, fordi de har oplevet at blive generet i de sociale medier eller var blevet tvunget til at lukke deres konti.

Tallene stammer fra den store australske pris-sammenlignings-portal Compare the Market AU, der har interviewet 1.000 social media brugere i august 2023.

Flere og flere dropper de sociale medier, fordi de ikke længere får opmærksomhed og likes nok. (Foto: Philip Oroni / Unsplash+)

Den nye undersøgelse afslører også, at langt fra alle af de social-media-negative forbrugere har meldt sig ud og f.eks. slettet deres apps til formålet.

15 procent indrømmer, at de kun forsøger at skære ned på deres timer i de sociale medier. Helt droppe dem vil de ikke, fordi Facebook og co. betyder så meget for deres kontakt med omverdenen.

“Sociale medier var et fantastisk værktøj under Corona pandemien, hvor det var det vigtigste forbindelses-led til familier, venner og kolleger, mens man var tvunget til at blive hjemme,” forklarer Phillip Portman. Han er Compare the Market’s medie-specialist.

“I dag oplever vi ofte, at folk er bange for blive isoleret og ensomme, når de ikke er på sociale medier. De føler, at de er nødt til at tjekke hver dag for ikke at gå glip af, hvad andre gør og siger,” fortsætter han.

Især lidt ældre synes, at de spilder alt for meget tid i de sociale medier. (Foto: Glenn Carrie / Unsplash)

Den australske analyse viser, at det især er Millenials – dem mellem 35 og 45 år – som er mest tilbøjelige til at forlade Facebook, Instagram og Twitter.

Denne aldersgruppe er mest udsat for online forfølgelse, trolling eller ignoreret, for de ikke får nok opmærksomhed i de sociale medier.

Generation Z på mellem 15 og 25 år er mere tilbøjelige til at tage en pause fra de sociale medier. De synes, de spilder for meget tid på dem eller læser for mange negative historier og personlige angreb.

Generation X’erne på mellem 45 og 60 år er den aldersgruppe, som er mest bekymret for deres mentale helbred, når de benytter sociale medier meget.

Endelig er Baby Boomerne – folk over 60 år – tre gange mere tilbøjelige end Generation Z og Millenials til at klare sig helt uden sociale medier….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Luksus øretelefoner til en lav pris