Flere spil på kortere tid


(Foto: Getty Images / Unsplash+)
De dage, hvor spil-entusiaster og spil-udviklere måtte vente i evigheder på at se et færdig-udviklet computerspil, er heldigvis ved at være fortid.
Spil-studierne sender nemlig flere spil på markedet end før – og dét på trods af, at spil-udviklerne faktisk arbejder mindre.
Det viser en ny rapport fra dansk-stiftede Unity, der har udviklet en meget anvendt platform at udvikle spil på.
Rapporten afslører bl.a, at 62 procent af de uafhængige spiludviklere – de såkaldte ”indies” – i dag kan designe og programmere et nyt spil fra start til slut på under ét år. Hos de mellemstore spil-sofwarehuse er det 58 procent.
Samtidig arbejder spil-udviklere, der er ansat i softwarehuse med under 300 ansatte, i dag i 1,2 procent færre timer pr. år i gennemsnit. Det lyder måske ikke af så meget, men det svarer til et årsværk på hele fem år.

Mobilspil står efterhånden for næsten 50 procent af omsætningen i gaming-industrien. (Foto: Headphoneaddict)
En af forklaringerne er, at mange spilstudier – ligesom det øvrige erhvervsliv – har fået øjnene op for, at hjemmekontorer kan gøre ansatte mere effektive.
En anden årsag er nye teknologiske fremskridt som f.eks. præ-designede skabeloner sparer meget tid i udviklingsfasen. I praksis betyder det, at spil kan færdiggøres 20 procent hurtigere end før.
Unity fortæller, at mobiltelefonen vil være det helt centrale medie her i 2023. Den trend var allerede tydelig i 2021 og 2022, hvor antallet af rene mobilspil steg med 44 procent hos de større spil-softwarehuse.
Samtidig er antallet af daglige aktive spillere på mobil er vokset med otte procent i 2022. Det senest offentliggjorte tal er 2,6 milliarderc gamere.
Halvdelen af dem kommer fra Asien. I USA er 75 procent af mobil-spillerne kvinder, og 65 blandt dem spiller på en Android telefon….
Ingen kommentarer endnu