Polestone 01 er en vild SUV på el
Mens trendforskerne mener, at store SUV’er er på vej ud af mode i elbiler og bliver afløst af mere klassiske limousiner og coupeer, går mange kinesiske fabrikanter den præcist modsatte vej.
En af fabrikanterne er endda så kontrær, at man lancerer en ny hybrid SUV med både benzin- og elmotor.
Til gengæld ruller den nye Polestone 01 ud i en klasse, som må få selv Land Rover, BMW, Toyota og Mercedes til at spærre øjnene op.
Polestone er et helt nyt bilmærke i Kina, men ambitionerne mangler bestemt ikke noget.
Kineserne har nemlig hentet hjælp hos de berømte bildesignere hos Pininfarina i Italien, hvor mange ikoniske Ferrarier, Maseratier og Fiat’er er tegnet gennem tiderne.
Pininfarina fortæller, at man har villet skabe en super-luksuriøs offroader, der også kan bruges til camping eller bare til en køretur i storbyers mylder af trafik.
I det ydre kan Polestone 01 godt minde om Land Rover Defender, Range Rover eller Toyota Landcruiser. Indendørs befinder man sig som i en komfortabel stue.
Den store hybrid-SUV er en alt-i-én løsning til familier og eventyrere, der hverken lader sig afskrække af køer på motorvejene eller uvejsomt terræn ude i naturen.
Som udgangspunkt skal Polestone 01 fås i to varianter og tre indretninger. Den ene har seks luksus-prægede sæder. Den anden byder på syv pladser.
De to bagsæde-rækker i syv-sæderen kan foldes ned og forvandles til en rummelig dobbeltseng. Faktisk skal der være plads til tre voksne, hævder Polestone.
Varianten til seks har komfortable flystole med elektrisk styring og indbygget klima-anlæg og massage. Sidstnævnte er dog ekstra-udstyr.
Til luksus-indretningen hører også en dobbelt LCD-skærm med børnelås i passagersiden. Desuden er det traditionelle bakspejl afløst af et ni tommers display og flere video-kameraer bagpå og langs siderne af den store bil.
Naturligvis kan man indstille farver og lysstemning i kabinen via 256 trin. Dertil kommer air condition med luftfiltre og valget mellem to forskellige systemer til autonom kørsel.
Måske mest spændende ved Polestone 01 er dog de features, man ikke ser hos konkurrenterne. De vil få selv garvede camper-fans til at måbe:
Det er først og fremmest et ”restaurant system”, der er indbygget i den sidehængslede bagdør. Det omfatter både et lille induktions-komfur, vandhaner og køkkenvask, lagerplads og et arbejds-område til at forberede mad og drikke på.
Køleskab og/eller fryser kan så indbygges i bilens sider. Det eneste, som mangler i forhold til en campingvogn eller en camper, er spisebord og bad/toilet.
Til gengæld er et stort soltag standard ligesom et fortelt, som man kan rejse på fem minutter bag på Polestone 01.
Hovedmotoren ombord kører på el, mens en 1,5 liters og fire-cylindret benzin-motor primært skal bruges til at lade det indbygget 56 kWh batteri op.
Tilsammen skal de to motorer yde 470 hestekræfter fordelt på alle fire hjul. Der er jo tale om en offroader.
På ren eldrift skal Polestone 01 kunne køre 240 kilometer. Med begge motorer tændt udvides rækkevidden til 1,300 kilometer.
Rox Motors vil i første omgang lancere Polestone 01 på det kinesiske marked, hvor den syvsæders version skal kunne købes for omregnet 340.000 kroner. Den mere luksuriøse variant med seks sæder skal man betale mindst 353.000 kroner for i Kina. Næste marked bliver nokAustralien.
Til sidst skal jeg måske lige nævne, at Polestone ikke har spor at gøre med det svensk / kinesiske elbilmærke Polestar, der jo er velkendt på danske veje og gader….
Ingen kommentarer endnu