Sony klar med bærbar spillekonsol

I disse fem lande er der flest gamere

(Foto: Florian Olivo / Unsplash)

I disse dage og frem til søndag holdes verdens største videospil messe Gamescom i Tyskland. Omkring 300.000 besøgende ventes til de omkring 1.200 gamer-relaterede stande I den tyske domkirke-by Köln.

Med et salg på 10 milliarder euros i spiltitler, hardware og online services placerer tyskerne sig i den globale Top-5 i computerspil. Ikke kun i omsætning, men også i penetration af gaming i befolkningen.

Japan er fortsat det land i verden, hvor videospil er mest udbredt. I 2022 brugte 58 procent af japanerne tid på computer- eller mobilspil. Næsten lige så stor er England, mens svenskerne lander på en global tredjeplads med 57 procent.

Analytikerne fra Statista.com venter dog, at Japan bliver væltet af pinden i de kommende år. Senest i 2027 vil Storbritannien være nummer ét i verden med 70 procent af befolkningen ved taster, mus og spil-controllere.

(Infografik: Statista.com)

 

Om fire år vil to af tre japanerne spille videospil, men verdens hurtigst voksende spilnation vil ånde Japan i nakken. Det er Nigeria, som vil nå op på en udbredelse på 65 procent.

Totalt set er 2,5 milliarder menneskere mere eller mindre game-fikseret verden over. De omsætter for 182 milliarder dollars eller tæt ved 1,3 billion     danske kroner om året. Over halvdelen kommer fra spil på mobiltelefoner.

Ifølge analysebureauet Newzoo gør det gaming til det langt største segment i den internationale underholdnings-industri.

Til sammenligning omsatte musik- og film-industrierne henholdsvis 25,9 og 21,3 milliarder dollars I 2021. Video-streaming med topnavne som Netflix og Disney+ solgte for tilsammen 62 milliarder dollars.

Det hurtigst voksende spil-segment foregår på smartphones. (Foto: OPPO)

Men hvem er det så, der scorer de mange penge fra computer- og mobilspil?

Interessant nok er det ikke virksomheder, der kun satser på spil. Gaming er kun et af flere ben hos disse underholdnings-giganter.

Størst af alle er japanske Sony, der hentede alene 27 milliarder dollars eller omkring 187 milliarder kroner fra spil i regnskabs-året 2022.

Dertil skal man så lægge Sonys salg af tv-apparater, foto- og video-kameraer, lyd-anlæg, egne smartphones og billed-chips til andre mobilfabrikanter.

(Infografik: Statista.com)

Sonys bestseller er naturligvis PlayStation konsollerne, men japanerne køber også stort op i software-huse med spil som speciale.

Kinesiske Tencent kommer ind på andenpladsen. Tencent kendes ikke særlig godt i Danmark, men kineserne er meget aktive i både spil, sociale medier, tv-produktioner og online services.

Lige nu ligger Microsoft med bl.a. Xbox konsollen på en global tredjeplads, men det kan hurtigt ændre sig, hvis Microsoft får lov til at købe Activision Blizzard. Sidstnævnte spil-specialist ligger på en global syvendeplads.

Google og Apple er ikke medtaget i denne sammenligning fra analysefirmaet Statista.com. De to it- og internet-giganter offentliggør ikke deres omsætning i spilsektoren.

Et godt gæt er dog, at de sælger spil- og spil-relaterede tjenester for henholdsvis 13 og 15 milliarder dollars om året….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sony klar med bærbar spillekonsol