Sonos Move 2 bliver meget bedre

Instagram vil slå ned på kunstigt skabte billeder

(Foto: Hitesh Choudhary / Unsplash)

Kunstig intelligens (AI) har ført til mange gode tiltag som software-robotter – chatbots – der kan bruges i f.eks. kundeservice og til at overtage kedelige rutine-opgaver fra mennesker.

AI har dog også sine bagsider. Mange kritikere mener således, at de nye it-systemer vil skabe masse-arbejdsløshed.

En anden risiko er, at man kun svært kan se, om f.eks. en artikel-tekst eller et foto er ægte eller er kunstigt frembragt.

Dét problem vil det sociale medie Instagram imødegå med en ny teknologi, der kan finde ud af, om et uploaded billede er ”fake” eller ej.

Er fotografiet skabt med en af de efterhånden mange apps med ”generativ AI” i, vil det blive mærket tydeligt på skærmen.

Instagram bliver det første sociale medie, der vil markere falske fotos, som er skabt med kunstig intelligens. (Foto: Brett Jordan / Unsplash)

Målet er at undgå snyd og vildledning af forbrugerne. De kan i forvejen svært skelne, om f.eks. influencer-pigers flotte billeder viser den ægte person, som hun ser ud i virkeligheden, eller om der er brugt alskens filtre til at smukkesere motivet.

Det bliver spændende at se, om Meta Group, der ejer bl.a. Facebook og Instagram, vil være i stand til at bygge de nødvendige filtre og overvågnings-værktøjer.

Formentlig skal Instagram bruge kunstig intelligens til at afsløre kunstig intelligens.

I den forbindelse vil Meta tillade Instagram-brugere, at de selv markerer deres AI-skabte indhold. Faktisk vil det populære sociale medie opfordre brugerne til at gøre det.

Det er et vigtigt initiativ, fordi det giver brugere mulighed for at indtage en aktiv rolle i at identificere og rapportere vildledende indhold.

Mark Zuckerberg og co. vil beskytte sine brugere mod snyd med kunstig intelligens. I første omgang vil det ske på Instagram. (Foto: Weibo)

Samtidig kan det hjælpe med til at skabe et mere transparent socialt medie, der er mindre modtageligt for snyde-indhold som f.eks. scam eller falske reklamer.

EU arbejder i øjeblikket med problematikken, der også omfatter reglerne for ophavsret og copyright. Målet er at skabe en lovgivning om anvendelse af kunstig intelligens.

Indtil den engang ad åre kommer på plads – måske – er Metas tiltag om at markere alt kunstigt indhold et fint initiativ.

Det kan være med til at beskytte brugere af sociale medier, men også sende et advarsels-signal til verden:

Hvor kunstig intelligens har potentiale til at revolutionere mange områder af vores liv og hverdag, rummer AI-teknologien også farer og risici, som har behov for at blive overvåget og reguleret….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sonos Move 2 bliver meget bedre