Smartphones får snart stakkede batterier
Når man ser billeder af moderne smartphones indvendigt, består de ikke af meget andet end batteriet.
Det fylder 75 procent af pladsen, så processor, RAM, lager, grafikchip og mobilradio må nøjes med resten. Displayet ligger så fladt ovenpå og dækker hele den ene side af mobilen.
Når batterier samtidig har det med at vokse i kapacitet hvert år – lige nu er 5.000 mAh standard – må telefonen vel nødvendigvis voksne med. Medmindre da…
Hvad alle venter på lige nu, er en ny teknologi, som kan presse mere energi ned i et batteri. Stakning kaldes den. Et godt navn for, hvad der foregår.
Stakkede batterier kendes allerede fra elbiler og tilbyder flere fordele, som må være ideelle til smartphones. Her vil man jo gerne presse så meget kapacitet ind på så lille plads som muligt.
Samsung ventes at blive den første store mobiltelefon, som vil præsentere stakkede batterier. Det sker i givet fald i de nye Galaxy S24 modeller, der dukker op i begyndelsen af næste år.
Det vil være i et batteri på 5.000 mAh, der kun fylder som et på 4.300. Opladnings-hastigheden vil dog være den samme beskedne som i dag – nemlig 25 watt.
Nogle rygter vil vide, at Apple når at overhale indenom. Når iPhone 15 dukker op til september, skal de to Pro og Pro Max telefoner have den nye teknologi ombord.
Som navnet antyder, placeres batteri-cellerne I flere lag oven på hinanden I den nye teknologi. I dag lligger de fladt i ét lag I en smartphone.
I teorien skal stakkede batterier kunne rumme 50 procent mere energi på samme plads som almindelige Li-ion batterier i dag.
Desuden giver stakkede batterier mulighed for at lade hurtigt op, fordi man kan sende strøm over til flere lag på samme tid.
Den option vil Samsung dog næppe udnytte i første omgang:
Samsung har nemlig dårlige erfaringer med stressede batterier, der var skyld i, at mobilgiganten måtte trække en hel årgang af dyre Galaxy Note telefoner tilbage fra markedet for nogle år siden. Telefonerne brød i brand eller eksploderede.
Netop varme er et af de risici, som fabrikanter af stakkede batterier slås med i øjeblikket. Temperaturen skal holdes nede med en præcis computer-styring af strøm-trafikkken.
Et andet problem er prisen. Stakkede batterier er indtil videre dyrere at fremstille. Derfor vil vi i første omgang kun se dem i topmobiler.
Det tredje spørgsmålstegn er pålidelighed. Teknologien er ny og uafprøvet. Ingen ved, om stakkede batterier får åndenød og bliver trættere hurtigere end traditionelle batterier….
Ingen kommentarer endnu