Kloge briller til kværnen

Hvad er forskellen på Twitter og Threads?

(Foto: Leifshows.dk)

Man kan godt forstå, at Teslas grundlægger og nuværende ejer af Twitter Elon Musk føler sig presset og begynder at true sin nye rival fra Meta / Facebook gruppen med sagsanlæg og million-erstatning.

Selv Musk havde næppe regnet med, at det nye Threads på bare fem dage ville nå et brugertal, der er en tredjedel af, hvad Twitter brugte 17 år om at opsamle.

Her i eftermiddag passerede Threads nemlig 100 millioner tilmeldte, mens det senest registrerede brugertal for Twitter er 330 mio. aktive om måneden eller 354 mio. registrerede totalt.

Til sammenligning har Facebook 2,95 milliarder aktive brugere om måneden og søstermediet Instagram 2,35 milliarder.

Spørgsmålet er, om Threads lokker millioner af nuværende og utilfredse Twitter brugere over på sin platform, eller om det er Facebook og Instagram abonnenter, der er nysgerrige og blot vil prøve det nye og frække Twitter alternativ.

(Illustration: Weibo)

Det vil vi først være klar over om nogle uger. Til gengæld ved vi allerede nu, at Threads er den hurtigst voksende nye app i it-historien. Hurtigere end den tidligere rekordholder ChatGPT, der skulle bruge to hele måneder på at nå de 100 millioner. Threads gør det på fem dage.

Som altid med statistikker skal man lige passe en smule på tallene:

Når Meta fortæller, at man har fået 100 millioner tilmeldinger – sign-ups – er det ikke nødvendigvis lig med ”aktive brugere”, som er det normale, man sammenligner sociale medier på.

I dag er det alt for tidligt at tale om aktive brugere på Threads. App’en er slet ikke færdig, og ingen ved på nuværende tidspunkt, hvor engagerede de nye Threads medlemmer er og, hvor meget tid de opholder sig i den nye Twitter rival.

Til gengæld må det være relevant at opregne nogle af de ligheder eller måske snarere forskelle, som folk vil møde, når de sammenligner Twitter og Threads:

To af verdens rigeste it-milliardærer slås nu direkte mod hinanden. (Foto: Gizchina / Weibo)

Udbredelse
Selvom Threads og Twitter ligner hinanden meget ved første øjekast, er de meget forskellige i udbredelse.

Med sine mange år på bagen har Twitter spredt sig til mange platforme.  F.eks. var Twitter en af de første apps, som kunne downloades gratis til både iPhone og Android.

Sidenhen har Twitter bredt sig til webben, så man også kan benytte det ret enkle sociale medie på Windows pc’er og MacBooks. For den sags skyld også på tablets eller tv-skærme.

Derimod kører Threads kun som app på iPhone og Android. Foreløbig i hvert fald.

Meta har ikke nævnt, om Threads også kommer i en browser-udgave senere, men mon ikke det sker i takt med populariteten.

På den anden side fungerer Threads som en slags tekst-udvidelse af Instagram, der længe var et rent fænomen på smartphones alene.

Og nok så vigtigt: Threads kan ikke bruges i EU og Danmark. Kun i resten af den vestlige verden og i Asien uden for Kina.

Det skyldes, at Meta kører en stillingskrig mod EU, der vil forbyde, at sociale medier eksporterer brugerdata til lande uden for Europa.

Ligesom sine søstermedier Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger sender Threads masser af informationer til USA. Det samme gør Twitter og Snapchat, mens TikTok afleverer sit indhold til Kina.

(Foto: Weibo)

Brugerkonti
På Twitter kan man logge ind på mange forskellige måder. Man kan f.eks. bruge sin email adresse, sit telefonnummer eller oprette sit eget brugernavn.

Twitter kontoen er uafhængig og er ikke bundet til en anden app. Den kan kun låne log-in information.

Helt anderledes med Threads, der kræver, at man har en Instagram konto i forvejen. Man kan kun få adgang til Threads via sin Instagram log-in og omvendt.

Denne afhængighed af Instagram har vakt en del irritation. Dels vil folk gerne kunne bruge Threads uden Instagram. Dels kan man ikke slette Threads uden også at slette Instagram.

Priser og verificering
Inden Elon Musk købte Twitter og vendte op og ned på det populære medie, fungerede Twitter helt frit. Verificerings- og godkendelses-processen var også gratis.

Siden Musks overtagelse har han indført et Twitter Blue abonnement, som man skal betale for. Twitter Blue brugere kan skrive længere indlæg. De slipper for at se reklamer, og verificeringen med det blå mærke på skærmen er del af betalingen.

Meta har fulgt efter på Instagram. Da Threads er en del af Instagram, vil det samme være tilfældet med det nye medie.

Prisen hos Twitter og Threads er nogenlunde det samme – nemlig otte dollars om måneden – men forskellen er, at man får ekstra goodies hos Twitter. Ikke hos Threads.

Sådan ser skærmede ud på Threads. (Foto: Meta)

 

Multimedia features
Både Twitter og Threads giver mulighed for at krydre sine tekst-indlæg med fotos, videoer og links til andre websider.

Hos Threads skal man dog gemme GIF-billeder i kamera-app’en først, inden man kan distribuere det.

Twitter har en begrænsning på fire vedhæng til et tweet indlæg. På Threads kan man dele op til ti elementer pr. indlæg. Præcist som i Instagrams Carousel feature.

Tekst-størrelser
I sin tid blev Twitter berømt – og berygtet – for sine korte tekst-indlæg på maksimalt 140 karakterer. Twitter var ligesom at skrive sms.

Senere udvidede Twitter til 280 karakterer, og med det nye Twitter Blue er alle begrænsninger forsvundet som dug for solen.

Threads placerer sig sådan cirka midt i med en grænse på 500 karakterer pr. indlæg, hvilket formentlig vil være tilstrækkeligt for de fleste.

Til gengæld kan man ikke sende indlæg privat på Threads, sådan som man gør med Direct Mail funktionen på Twitter.

Threads tillader heller ikke, at brugerne kan søge på andet end brugernavne eller konti. De populære hash-tags eksisterer ikke i den nye app.

Thread-app’ens “feed” viser også indlæg fra alle, uanset om den pågældende er en følger eller ej. Her er Twitter bedre med sine to valg:

Enten kan man sortere indlæg fra kun følgere eller ud fra de ønsker og præferencer, man har indtastet.

 

Reklamer eller ej
Threads er ikke engang en uge gammel. Derfor er der børnesygdomme og en masse detaljer, som skal forbedres i kommende opgraderinger.

En Twitter-killer er Threads langt fra endnu, men den kan sagtens blive det, når Meta for alvor ruller sine marketing muskler ud via Instagram, Facebook, WhatsApp og Messenger.

Et helt andet spørgsmål er, hvordan Meta vil tjene penge på Threads i fremtiden:

Formentlig vil Meta ikke belaste fremtidens Threads-brugere med masser af personlige reklamer, sådan som vi kender det  fra Facebook.

Mere sandsynligt er, at Meta vil følge Twitters eksempel og forlange betalte abonnementer for brugen af Threads….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kloge briller til kværnen