Facebook vil fyre 10.000 flere

Facebook laver Twitter kopi

(Foto: Aman Pal / Unsplash)

Det går op og ned hos verdens største sociale medier:

Den ene dag kan Facebook fejre, at man har over to milliarder mennesker, der kigger forbi hver eneste dag.

Den næste dag indrømmer Facebook og Instagram, at de føler sig truet af den frække kinesiske opkomling TikTok.

Det seneste forsvar fra Meta-gruppens side er at integrere Messenger igen i Facebooks app, efter at meddelelses-platformen har kørt selvstændig i adskillige år.

Samtidig lader Meta sive, at man pusler med en direkte rival til Twitter.

Målet er selvfølgelig at lokke millioner af frafaldne Twitter-brugere efter multi-milliardæren Elon Musks ret fejslagne overtagelse af verdens engang næststørste sociale medie.

Meta Group med Facebook vil meget gerne lokke hundreder af millioner utilfredse Twitter fans og til sig. (Foto: Benjamin Dada / Unsplash)

Ifølge det amerikanske medie “MoneyControl” har den nye app endnu ikke fået et officielt navn, men internt i Meta-gruppen huserer den som ”Project P92.”

App’en skal bygge på den såkaldte ActivityPub protocol, der også anvendes af det sociale medie Mastodon. Her samles en stor del af utilfredse Twitter fans nu om dage.

Anvendelsen af den samme platform vil bl.a. betyde, at P92 og Mastodon brugere kan dele informationer med hinanden.

Til gengæld skal det åbenbart ikke være meningen, at Facebook skal integreres med P92.

Tværtimod skal den nye Twitter-rival den enten markedsføres som en udvidelse af Instagram eller føre sit eget selvstændige liv.

På den måde kan P92 let kunne lukkes igen, hvis den viser sig at blive en fiasko for Meta.

Den nye Twitter-rival fra Facebook skal bruge samme platform som det sociale medie Mastodon, der har overtaget mange utilfredse Twitter-brugere. (Foto: Eugen Rochko / Wikimedia)

Mange vil jo nok mene, at en Twitter rival med korte og hurtige meddelelser vil være en konkurrent til Metas egne og succesrige Messenger og Whatsapp platforme.

Omvendt kan Twitters 450 millioner månedlige brugere – fra før Elon Musk overtagelsen – være en uimodståelig lokkemad for Mark Zuckerberg og co, som i stigende

Brugen af ActivityPub platformen vil også indføre noget helt nyt hos Meta:

Hvor alle verdens store sociale medier inklusive Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat og TikTok styres centralt, benytter ActivityPub en de-central struktur.

Det betyder i praksis, at ingen ejer de rundsendte data, og ingen virksomhed er ansvarlig for tjenesten som helhed.

Den slags må være et mareridt for myndigheder, der i forvejen forsøger at kontrollere data-strømmen i de sociale medier.

Seneste eksempel er slagsmålet med TikTok, der beskyldes for at sende sine brugeres informationer til regimet i Beijing….

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Facebook vil fyre 10.000 flere