Skak-brættet er en robot

Facebook laver Twitter konkurrent

(Foto: Mike Renpening / Unsplash)

Kriseramte Twitter ser ud til at få endnu større problemer, hvis Meta Group med Facebook i spidsen præsenterer en direkte konkurrent. Det kan allerede ske i slutningen af juni.

Navnet på den nye Twitter-rival fra Facebook er endnu ikke sluppet ud, men der er næppe nogen tvivl om, at Mark Zuckerberg vil udnytte chancen til at hente nye millioner af brugere, mens ærkerivalen ligger ned.

Siden Twitter blev opkøbt af multi-milliardæren Elon Musk – ham med Tesla elbilerne – sidste efterår, har verdens engang næst-største sociale medie rendt ind i alvorlig modvind.

Millioner af brugeren har forladt Twitter på grund af det kaos, som omgiver mediet. I lille Danmark er det alene en tredjedel af alle Twitter abonnenter her i landet.

Meta og Facebook ejer allerede to meddelelses-platforme – Whatsapp og Messenger – så man kan godt undre sig over, hvad man vil med en tredje.

Facebook og Meta vil lancere en mere tekst-baseret udgave af Instagram, som skal konkurrere direkte med Twitter. (Foto: Cottonbro Studio)

Forklaringen er naturligvis, at Twitter har haft mange trofaste brugere, der elskede stilen med hurtigere og korte meddelelser. En af dem var USA’s tidligere præsident Donald Trump.

Meta er dog ikke ene om at jage Twitter abonnenter. Også Mastodon, Bluesky og det i Rusland sp udbredte Telegram forsøger at lokke utilfredse Twitter-brugere.

Meta har heller ikke officielt meldt ud, at der skulle være en ny Twitter rival på vej. Til gengæld har den amerikanske ekspert i digital media marketing Lia Haberman fået fat i meget detaljerede informationer om det nye sociale medie.

Ifølge hende har Meta Gruppen givet nyheden det interne kælenavn ”Instagram til dine tanker:” Et andet internt kodenavn er ”Barcelona.”

Ideen er at lave en Instagram variant, der ikke bygger så meget på det visuelle med fotos og videoer som i dag. I stedet skal tekster og korte indlæg være kerne. Ligesom i Twitter.

Det ser ud til, at Twitter allerede kan få en ny konkurrent fra Meta gruppen, hvis mest kendte medlem er Facebook. (Foto: Brett Jordan / Pexels)

Tilsyneladende bruger Meta også Instagrams tekniske platform som “motor” i den nye Twitter-rival.

Den skal fungere som en selvstændig app, der kan samarbejde tæt med både Instagram og Facebook. Blandt andet skal man kunne anvende sit nuværende brugernavn og password.

Hvis man altså allerede har en Instagram konto, vil man helt automatisk kunne synkronisere den med den nye “tweetbook”.

For at få nyheden til at føles hjemlig for nuværende Twitter-brugere, vil Meta begrænse antallet af indlæg til maksimalt 500 tegn.

Ligesom på Twitter vil brugerne have adgang til likes, svar og gensending (”reposts”). Desuden vil brugerne kunne vedhænge fotos, videoer og links.

Formentlig vil Meta sætte en grænse på fem minutter på video-indlæg. Det er dog meget småt i sammenligning med de to timer, som Twitter har lovet sine brugere….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skak-brættet er en robot