Dette ur er smartere

Sonys elbil hedder Afeela

(Foto: Sony Honda)

En af de mest interessante samarbejder i elbil sektoren er det fælles projekt, som de to japanske industri-giganter Sony og Honda er fælles om.

Det blev allerede annonceret for snart to år siden. Samtidig præsenterede Sony og Honda de første computer-skabte billeder af, hvordan de fremtidige elbiler kunne komme til at se ud.

Til gengæld fik vi intet at vide om elbilernes navn, om tekniske specifikationer eller angivelser af, hvornår vi måske kunne forvente at se bilerne på gaden. Kun, at det nok ikke var lige om hjørnet.

(Foto: Sony Honda)

I forbindelse med det store CES Show 2023 i Las Vegas har Sony og Honda nu omsider løftet sløret for noget mere. En konkret prototype bliver også vist i den amerikanske spilleby.

Først og fremmest skal de fælles elbiler hedde Afeela. De kan bestilles fra 2025 og kommer på gaden i 2026. Der er altså god tid til at spare op eller afprøve et par andre elbil typer inden da.

I de ydre design minder Afeela meget om Tesla. Formentlig gælder det også priserne. Motorer og undervogn leverer Honda, og mon ikke de vil være meget lig de elbiler modeller, som Honda vil præsentere under eget navn i de næste par år?

(Foto: Sony Honda)

Sony skal til gengæld levere elektronikken og underholdningen. Det vil sige, at Sony kommer -til at præge Afeelas kabine med alt fra skærme, surround sound til i alt 45 kameraer og sensorer.

De vil hjælpe Afeela med at navigere sikkert rundt i trafikken. Med eller uden en aktiv chauffør ved rattet.

Når man nærmer sig sin Afeela, vil elbilen genkende sin ejer og automatisk åbne døren. Chaufføren sætter sig så bag rattet, der ikke er rundt som i normale biler.

(Foto: Sony Honda)

I stedet er det gaffelformet som styregrejerne i et fly. Den idé har Tesla også flirtet med, men fik ikke nogen positiv respons fra prøvekørerne.

Mere sikker i den endelige udgave af Afeela er en elektronisk informations-bjælke, som Sony og Honda kalder Media Bar. Den kan minde om den, man finder på bagsiden af en spilcontroller til Sonys Playstation 4.

I elbilen bruges den bare til at fortælle chaufføren om vigtige detaljer som f.eks. vejrudsigt, batteri-stand, trafik-forhold forude osv.

Sony siger, at designerne har ladet sig inspirere af rumskibe. Bilen vil derfor være meget strømlinet, glat i formerne og uden alle mulige dekorative linier og former.

Indendørs præges kabinen af skærme i hele bredden – og igen minimalistisk i udtrykket. Alle valgte materialer er så vidt muligt fra genbrug.

I samarbejde med Epic Games er Sony i gang med at udvikle særlige spil, der er skræddersyet til brug i biler. I første omgang kun passagererne, men når autonom kørsel bliver tilladt – også chaufføren.

Det lyder alt sammen som gode nyheder. Den dårlige er, at mange af disse avancerede services bliver gemt bag abonnementer, Afeela ejeren skal betale ekstra for.

Den viste Afeela prototype i Las Vegas måler 490 centimeter i længden, 190 i bredden og 145 i højden. Aksel-afstanden er 300 centimeter, så der er tale om en stor bil med rigtig god plads indendørs….

(Foto: Sony Honda)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dette ur er smartere