Verdens bedste soundbar?

Lotus laver hyper-elbil

 

(Foto: Lotus)

Den lille engelske sportsvogns-fabrik Lotus er kendt for at bygge superlette biler, der selv med ret ordinære motorer kan være ekstremt hurtige og livlige at køre i.

Nu har Lotus i fem år været kinesisk ejet af det samme Geely konsortium, der også står bag bl.a. Volvo og Polestar. Det betyder så, at fremtiden er elektrisk.

Derfor kan det ikke undre, at den næste Lotus er elektrisk, og den  første elbil fra Lotus bliver en SUV. Det er det bedst sælgende bilsegment – og ligesom rivalerne fra Aston-Martin og Maserati vil Lotus kunne sætte fut i de ellers ret store køretøjer.

(Foto: Lotus)

Lotus hævder da også, at den nye Eletre er verdens første elektriske hyper-SUV. Med over 600 hestekræfter fordelt på to elmotorer og firehjulstræk.

Lotus har brugt  sin mange-årige erfaring fra Formel-1i udviklingen af en helt ny skateboard-lignende undervogn i Eletre. Den skal tilmed være en letvægter blandt elbiler.

Udseendet kan man altid diskutere. Jeg synes, at Lotus Eletre minder en del om Lamborghinis enorme Usus, der vel at mærke ikke kører elektrisk.

(Foto: Lotus)

Præstationerne er naturligvis imponerende – vi taler jo om en Lotus. De 600 heste skal f.eks. få Eletre til at spurte fra 0 til 100 kilometer i timen på under tre sekunder.

Håndteringen skal være så peæcis og direkte som en gocart, og Lotus nyheden skal ikke løbe tør for strøm fra sin 100 kWh batterier før efter 600 kilometer (WLTP).

Opladningen sker også rapt: Har man adgang til en 350 kW ladestation, kan man hælde energi nok til 400 kilometer på kun 20 minutter. Eletre kan dog også sagtens nøjes med en 22 kW huslader, men så går det knap så stærkt.

(Foto: Lotus)

Kinesiske Geely sørger for, at Lotus’ første SUV i større produktion får masser af digital elektronik ombord.

Side- og bakspejle er således afløst af videokameraer, der sågar kan vise bilen ovenfra, så den bliver lettere at parkere.

Eletre skal samtidig være den første serie-producerede bil med LIDAR teknologi indbygget. LISAR er en slags radar-sensorer, som Apple i øvrigt også bruger til afstandsmåling for kameraer i sine dyreste iPhones.

Endelig har den nye SUV naturligvis et fuldt digitalt cockpit med 5G og stemmekontrol. Også bagsæde-passagererne får deres egen ni-tommers touch-skærm at hygge sig med.

Som standard leveres Eletre med musik-system fra den engelske Hi-Fi specialist KEF. Det leverer 1.380 watt surround sound gennem 15 indbyggede højttalere.

Er det ikke voldsomt nok, kan man mod merpris bestille et KEF Reference System. Det byder på 3D surround sound på i alt 2.360 watt fra 23 højttalere. Vildt.

Lotus Eletre kan forudbestilles nu og vil blive leveret i 2023. Prisen er ikke oplyst, men den bliver nok så høj, at køberen ikke spekulerer over strømprisen….

(Foto: Lotus)

(Foto: Lotus)

Eltre kommer med håndsmedede letmetalshjul på 23 tommer for at holde vægten nede. (Foto: Lotus)

 

 

 

 

https://www.lotuscars.com/en-US/eletre/

 

https://mikeshouts.com/2023-lotus-eletre-electric-hyper-suv/#more-199500

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens bedste soundbar?