Apple vil dominere i bilen


(Foto: Apple)
Når Apple nu ikke selv har en iCar eller en egen elbil – i hvert fald ikke sådan lige om hjørnet – kan man jo lige så godt bruge mellemtiden til at erobre plads i så mange andre bilmærker som muligt.
Det er Apple i fuld gang med og har indtil videre hentet 13 kendte bilmærker til sit Apple CarPlay system. Det seneste er Polestar, der hoppede med på vognen i dag.
Mercedes nævner Apple også, men ifølge tyske automedier er luksus-mærket ikke helt afklaret på den front
Med Acura, Audi, Ford, Honda, Infinity. Jaguar, Landrover, Lincoln, Nissan, Polestar, Porsche, Renault og Volvo i garagen har Apples udviklingsfolk vel også rigeligt at lave.

Polestar meddelte i går, at man vil integrere Apple Carplay i alle sine elbiler. (Foto: Polestar)
De fleste forbinder Apple Carplay og det konkurrerende Google Auto med bilernes underholdning-systemer.
Begge betjenes som regel fra en skærm i midten af instrument-brædtet og kan henholdsvis integrere iPhone og Android telefoner trådløst i bilen.
Apples ambitioner er dog meget større. Apple vil meget dybere ind i bilernes elektronik, så man f.eks. også for Apple design i de centrale instrumenter bag rattet foran chaufføren.
Apple har også noget at have sine ambitioner i: Ifølge Apple selv sidder der iPhone integration i 98 procent af de nye personbiler, som sælges i USA. Desuden vil 79 procent af amerikanerne kun købe en ny bil, hvis den har Apple Carplay.
Carplay er dermed Apples største upåagtede succes i mange år. Mens hverken iPhones eller Mac’er har en markeds-dominerende position, er Carplay godt på vej til at få det.
Hvad Apple har i tankerne, får vi at se med en ny version af Carplay i 2023. Da vil vi se de første bilmodeller, hvor Apple har overtaget alle displays– og ikke kun med streamet musik, podcasts, videospil og navigation.
På Apples WWDC 2022 udvikler-konference for nylig kunne deltagerne se et dusin nye Carplay skærme, hvor man kunne skifte baggrunde, funktioner og designs på stort set samme måde, som man i dag betjener en iPhone eller en iPad.
Skærmene indeholder informationer, som hidtil har været forbeholdt bilfabrikanterne selv. Det er f.eks. hastigheds-visning, omdrejningstal, benzin-måler, kølevands-temperatur, gear-valg, kilometer-tæller osv.

Også eksterne it-fabrikanter er hoppet i Carplay vognen. Det gælder f.eks. Ciscos Webex konference-system, der lader online mødet fortsætte i bilen. (Foto: Cisco)
Alle disse oplysninger kunne ekstern software som Carplay eller Google Auto kun vise, hvis de lyttede med på bilernes OBD-2 stik eller den såkalde CAN-Bus.
Hvordan Apple sådan rent praktisk vil få adgang til disse data, er ikke afsløret offentligt. Men det får vi nok snart at vide….
Ingen kommentarer endnu