Tre-årige i sociale medier?

Her er Smarts nye elbil

(Foto: Smart)

Mercedes-Benz’ schweiziske minibil datter Smart har aldrig haft den store succes. I hvert fald ikke, så længe de små Smart bybiler skulle konkurrere med mere konventionelt udseende personbiler på benzin og diesel.

Måske det ændrer sig nu, hvor alle taler og gør i elbiler. Det samme gør Mercedes, som har slået pjalterne sammen med kinesiske Geely for at udvikle og markedsføre Smart på strøm i fremtiden.

Prototypen på det tysk/kinesiske samarbejde – Concept #1 – blev præsenteret sidste år. Gade-versionen er klar nu i skikkelse af Smart #1, der er en kompakt SUV i typisk Smart design.

Smart #1 kommer med et stort soltag, der får kabinen i den lille elektriske SUV til at se meget større ud. (Foto: Smart)

Karakteristisk i det ydre er de rammeløse vinduer, skjulte dørhåndtag og flydende Halo soltag, der går igennem hele taget, forventer man ikke at se i personbiler i denne klasse. Det samme gælder store 19 tommers letmetal fælge.

Hjulene sidder ude i hvert hjørne, hvilket har givet komfortable pladsforhold indeni den kun 4.270 mm lange smart #1. Aksel-afstanden er 2.750 mm og det enorme soltag får bilen til at virke større, end den er.

Indenbords sidder en elmotor på 200 kW eller 268 hestekræfter. Drejnings-momentet er 343 Nm og egenvægten 1.820 kilo. Smart #1 har en topfart på 180 kilometer i timen og en rækkevidde på 440 kilometer efter WLTP standarden.

Den nye Smart kan minde om BMW’s Mini og sigter nok efter samme målgruppe. (Foto: Smart)

 

Det er ikke vildt imponerende, men smart har altså også kun fundet plads til et batteri på 66 kWh. Det kan fyldes fint hurtigt op fra 10 til 80 procent på under 30 minutter, hvis man bruger en 150 kW DC ladestation. Har man kun en almindelig 22 kWh AC oplader, tager det knap tre timer.

Kabinen ser ud til at have minimalistiske, men elegante linier. Foran føreren sidder et 9.2 tommers instrument display, i midten en infotainment skærm på 12,8 tommer og oppe i forruden et gennemsigtigt 10 tommers heads-up display.

Som forventet, når Mercedes er involveret, vil smart #1 være veludstyret med digitale assistenter til sikkerhed og kørsel.

Desuden vil der være over-the-air opdateringer af elbilens systemer, ligesom man vil kunne få en digital bilnøgle, som kan åbne smart #1 fra en mobiltelefon.

Betjeningen kan selvfølgelig foregå ved hjælp af stemme-kommandoer og rummer tillige en animeret avatar tjener med kunstig intelligens på skærmen.

Hele herligheden er online hele tiden og forbundet i et system med data-skyer, der er beskyttet mod tyveri og hacking indbrud via markedets stærkeste data-kryptering.

Forhåbentligt kan en mekaniker eller Falck-mand finde ud af det, når smart #1 elbilen en dag går i stå på motorvejen.

Den nye smart #1 vil kunne købes i Kina først. Europa følger til efteråret. Salget skal dels foregå via Mercedes-Benz forhandlere, dels online via internet. Priserne er endnu ikke offentliggjort….

Smart #1 kan styres både med stemmen og med mobiltelefonen. (Foto: Smart)

(Foto: Smart)

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tre-årige i sociale medier?