Nu bliver bordtennis bats smarte

Ny kinesisk elbil til Danmark

(Foto: XPeng)

Vi kan lige så godt vænne os til at udtale kinesiske navne. I de kommende måneder og år vil vi nemlig se stadig flere elbiler fra Kina rulle ud på danske gader og veje.

Det nyeste eksempel er XPeng, hvis P5 limousine kan forudbestilles fra i dag. XPeng vil samtidig åbne sit første showroom i april i Axel Towers lige over for Tivolis hovedindgang. Bilerne kan prøvekøres fra andet kvartal.

Danmark er et af de første lande i Europa, hvor XPeng indleder sit erobringstogt. Norge, Sverige og Holland er de andre, mens det store tyske marked med adskillige konkurrenter først kommer med senere.

XPeng har en kæmpestor central touch skærm på over 15 tommer – helt ii stil med Tesla. (Foto: XPeng)

XPeng er en forkortelse af  Xiaopeng Motors, der har sit hovedsæde i millionbyen Guangzhou – bedre kendt som Canton. Her ligger bl.a. to af Kinas mest respekterede tekniske universiteter.

XPeng blev grundlagt i 2014 af erfarne bilfolk fra andre fabrikker og skal i dag have ekstremt finans-stærke investorer bag sig.

Nok nødvendigt, når man vil udfordre europæiske fabrikanter som VW, Audi, BMW, Peugeot, Polarlight eller Renault på deres hjemmebane.

XPeng foran Marmorkirken i København. (Foto: XPeng)

Med P5 præsenterer XPeng allerede sin tredje generation af elbiler. De to første med bl.a. den kompakte G3 SUV og Tesla Model S limousine look-a-like’n P7 sælges kun i Kina for tiden.

XPengs P5 debutant på det danske marked lægger sig også tæt op ad den strømlinede Tesla stil. Modellen er 4,80 meter lang og skal kunne køre 465 kilometer på en opladning efter WLTP.

Standard-batteriet er på 66 kWh, men XPeng oplyser ikke noget om motorens præstation. Kun, at den sidder ved forhjulene. Hele bilen vejer 1.750 kilo.

XPeng fås med et stort lærred, der spændes op i forruden mellem solskærmene og forvandler kabinen til en mini-biograf. (Foto: XPeng)

XPeng vil bl.a. markere sig i forhold til konkurrenterne på sin avancerede digitale indretning. Det bygger på styresystemet Xmart OS og Advanced Driver Assistance System – XPILOT.

Det tilbyder bl.a. autonom kørsel, der styres via to Lidar radar-sensorer, 12 sensorer med ultralyd til nær-målinger, fem andre radar-enheder og hele 13 kameraer. De skal tilsammen sikre, at bilen kan køre af sig selv ikke kun på motorveje, men også i bytrafik.

Smart fremtræder XPeng også i kabinen, der domineres af en 12,3 tommers stor LCD-skærm foran føreren og et 15,6 tommers touch display i midten.

Denne skærm viser billeder i Full HD og 1.920 gange 1.080 punkter. Altså i samme kvalitet, som vi kender det fra mange smartphones, tablets og laptops.

XPeng kan betjenes med stemmen, hvis man ikke gider at bruge fingerspidserne. Stemme-kontrollen skal sågar kunne adskille, om det er føreren eller passageren, der afgiver ordrerne.

Naturligvis har XPeng brugeren adgang til et app-bibliotek med både information og underholdning.

XPeng P5 fås med et soltag, der fylder næsten hele kabinens længde. (Foto: XPeng)

Når bilen er parkeret, vil man kunne sætte et lærred fast på solblænderne foran forruden og så lade en projektor forvandle kabinen til en hel mini-biograf. Projektoren monteres i loftet bag P5 limousinens store soltag.

Endelig skal nævnes, at XPeng P5 kommer med et bagagerum på 450 liter. 26 fralæggelsesrum i kabinen og et ekstra bagagerum på 70 liter under bundpladen.

Desuden tempereres XPeng P5 ved hjælp af et klima-anlæg med varmepumpe. Det sparer strøm og batteri.

Det eneste, vi mangler, er en pris….

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu bliver bordtennis bats smarte