Det skal være sjovere at lade bilen op

Skal mobiltelefon redde Polestar?

(Foto: Polestar China)

For et par år siden var det svenske elbil-mærke Polestar et hit. Bestemt også i Danmark, hvor mange bilister sikkert lod sig lokke, fordi Polestar var halvt ejet af goe gamle Volvo.

I dag ser situationen helt anderledes ud. Polestar er sakket agterud og varslede for nylig, at 15 procent af virksomhedens ansatte i Sverige skulle fyres.

Et af Polestars problemer er, at det svenske mærke er blevet overhalet indenom af sine andre halv-ejere – nemlig den kinesiske gigant-koncern Geely.

 

Den og andre kinesiske fabrikanter oversvømmer Europa med billige elbiler og underminerer på den måde dyrere kvalitetsmærker som Polestar, VW, Audi og Mercedes.

Sidste år solgte Polestar således kun 2.022 elbiler på det hurtigt voksende danske marked – svarende til en beskeden andel af 1,2 procent. Til sammenligning blev elbiler fra det snart tidligere søstermærke købt over 5.000 gange.

Ovre i Kina vil Geely nu forsøge at puste nyt liv i Polestar ved at lade den være den første elbil i verden, som kan købes med en skræddersyet smartphone til.

(Foto: Polestar China)

Xiaomi, Sony og Huawei bygger både smartphones og elbiler, men ingen af dem har – endnu – præsenteret en moderne mobiltelefon med kunstig intelligens, der passer perfekt til.

OK – Polestar har et tæt slægtskab med elektronikken. Geely koncernen ejer nemlig også Meizu, der hører til de mellemstore smartphone mærker på det kinesiske marked.

Her har man tilsyneladende lånt de grundlæggende træk til Polestar Phone fra Meizus 21 Pro telefon.

Både sikkerheds-seler i bilen og rammerne om mobilens kameraer er gylden-gule. (Foto: Polestar China)

De ligner hinanden en del i det ydre, men ifølge Polestar i Sverige har man foretaget en række vigtige ændringer for at tilpasse mobil og elbil til hinanden.

Polestar Phone er f.eks.udstyret med en karakteristisk design-skygge ved navn Polestar White. Telefonens bagside er i mat glas med Polestar logoet på, og på den sølv-farvede ramme kan man også finde Meizus navnetræk.

Hver ring omkring telefonens kameraer og blitz er udført i “svensk guld.” Den samme kulør, der går igen i sikkerheds-bælterne og Brembo bremse-kalibrene på Polestar elbiler.

Polestars gyldne farver går igen i USB-C kablet. (Foto: Polestar China)

Det gylden-gule finder man også i det spundne USB-C kabel, mens den medfølgende ladeblok i hvidt kan levere 80 watt til hurtig opladning.

Polestars formål med telefonen er selvfølgelig ikke kun en gimmick. Sammen med Meizu vil Polestar også vise, hvor tæt integreret en smartphone kan blive med en moderne elbil. Langt videre end de velkendte Apple Carplay eller Android Auto systemer.

Alle detaljer om Polestar Phone skal ikke afsløres før den officielle verdens-premiere den 22. april, men noget er der da lækket. Det viser, at vi her står med en topklasse telefon i klasse med Samsung Galaxy S24, OnePlus 12 eller Xiaomi 14.

Motoren ombord er Qualcomms flagskib Snapdragon 8 Gen 2, der assisteres af 16 GB lynhurtig DDR5X RAM og 1 TB lager. Skærmen er en hurtig OLED type på 6,7 tommer.

På ryggen af Polestar Phone finder man tre kameraer på henholdsvis 50, 13 og 10 megapixel. Selfie-skyderen er på 32 MP.

Styresystemet skal være Polestar OS, der skal være en overbygning mellem Android og Meizus eget lukkede system til styring af biler med f.eks. autonom kørsel.

Ifølge de sædvanligvis velinformerede sociale medier i Kina skal Polestar Phone i første omgang lanceres på hjemmemarkedet, hvor den skal være med til at positionere Polestar som et premium elbil-mærke i klasse med BMW, Audi eller Mercedes.

Det bliver spændende at se, om Geely også vil forsøge at sætte skub i salget af Polestar biler i Europa og Danmark ved hjælp af telefonen. Vi får se….

(Foto: Polestar China)

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det skal være sjovere at lade bilen op