Beskyt dine AirPods i en Iron Man hjelm

Rekord-mange klager over internet-butikker

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

I takt med, at flere og flere danskere handler mere online end før, stiger også utilfredsheden med webshops og den tilhørende nethandel.

Det mærker man hos organisationen Forbruger Europa, der aldrig før har fået så mange henvendelser fra danskere, som føler sig snydt på nettet, som i 2023.

Hvert år hjælper Forbruger Europa mange danskere, der har købt produkter eller ydelser på internet.

Selvom det meste nethandel går godt, slog sidste år en kedelig rekord for antallet af klager fra danske forbrugere:

”Det er nødvendigt, at vi forholder os mere kritiske, når vi især handler på nye hjemmesider, som vi ikke kender i forvejen,” forklarer Lars Arent. Han er direktør i Forbruger Europa.

”Det er ikke længere nok at kigge på dårligt sprog og alt for billige priser på en hjemmeside. Useriøse virksomheder og svindlere er simpelthen blevet for dygtige til at lave flotte websider, der er målrettet danske forbrugere,” fortsætter han.

(Foto: Mediamodifier / Pixabay)

Bagefter har forbrugerne haft svært ved at få kontakt til virksomhederne bag hjemmesiderne, når de fik en overraskende faktura ind ad døren, eller der blev trukket et beløb på deres bankkonto uden aftale.

Ifølge Forbruger Europa er de fleste sager oprettet af danskere, der er havnet i en abonnements-fælde. Organisationen havde også mange sager om køb af kost-tilskud og lignende.

Langt de fleste henvendelser kommer dog fra danskere, der har meldt sig til en udenlandsk dating-side og ikke kunne opsige deres medlemskab, da de opdagede, at det ikke var virkelige personer, de forsøgte at date.

Online-svindel bliver desværre mere og mere organiseret og professionel. Aktørerne er gode til at forny sig, og kampagnerne kommer ofte i bølger.

Nogle skifter hele tiden virksomhedsnavn, laver nye hjemmesider eller sælger nye produkter, så det bliver ekstra svært for forbrugerne at genkende, hvad der er svindel og hvad ikke.

Forbruger Europa har derfor samlet fem gode råd, som alle bør følge, når de handler online:

Har virksomheden et godt omdømme?
Det er en god idé at søge på virksomhedens navn på nettet. Det giver et indblik i tidligere kunders oplevelser.

Man kan også tjekke, om hjemmesiden har mærknings-ordninger eller officielle certificeringer, der viser, at virksomheden overholder lovgivningen.

Man skal dog være opmærksom på, at både ratings og mærkninger kan være forfalskede.

Vær særlig opmærksom ved handel i sociale medier
I mange af Forbruger Europas sager er danskere faldet over produkter og virksomheder i de sociale medier.

Hvis man ser et godt tilbud, bør man tjekke hjemmeside og undersøge virksomhedens omdømme, inden man handler.

Er der dårlige eller tvetydige formuleringer?
Hvis der er uklare formuleringer på bestillingssiden, og hvis der står noget med småt, er det en god idé at være ekstra opmærksom. Det kan være en forsøg på at forvirre eller skjule eventuelle betingelser.

Hvordan kontakter man online butikken?
Der skal være kontaktoplysninger og en fysisk adresse på hjemmesiden. Det skal også være oplyst, hvad du gør, hvis du ønsker at klage eller fortryde købet.

Er der detaljerede oplysninger om produktet?
Internet-butikken er forpligtet til at give en række informationer inden købet. Det gælder f.eks. detaljer om produktet, den samlede pris, leverings-betingelser, betalingsmuligheder og forbruger-rettigheder som fortrydelse og reklamation.

Vær på vagt, hvis disse oplysninger ikke fremgår klart….

https://forbrugereuropa.dk/

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Beskyt dine AirPods i en Iron Man hjelm