Apple markerer World Aids Day i rødt

Her er de mest populære mobilspil i verden

(Foto: Daan Geurts / Unsplash)

Der er en god grund til, at (næsten alle) mennesker sidder med ansigtet nede i deres smartphone her og der og allevegne – og mange timer om dagen.

Det er ikke, fordi de bruger masser af tid i det sociale medier som Facebook, TikTok, Instagram eller Snapchat. Det gør de også.

Det er heller ikke e-mails eller læsning af nyhedsmedier, som optager så mange i så mange timer.

Det er såmænd mobile videospil, der bare vokser og vokser i udbredelse.

(Infografik: Statista.com)

I år udgør de med 92,6 milliarder dollars næsten halvdelen af omsætningen i hele computerspil sektoren.  Det er tæt på 650 mia. danske kroner.

I dag sælges der tre gange så mange mobil- som pc-spil og næsten dobbelt så mange som til spille-konsoller, vurderer analyse-firmaet Newzoon.

Man skal derfor ikke undre sig, hvis selv folk, der aldrig har brugt computerspil, kender spiltitler som ”Fortnite”, ”Super Mario”, ”Zelda” eller ”Call of Duty”.

Konkurrencer i nogle af disse spil dækkes efterhånden lige så tæt i aviser og på tv som fodbold-EM, Formel-1 race eller VM i kvinde-håndbold.

(Infografik: Statista.com)

Verdens ivrigste mobile spillere er kineserne: 46 procent af dem bruger mere end en time om dagen på spil på deres smartphone. 20 procent sidder endda dagligt over to timer foran den lille skærm.

Brasilien er et forholdsvis lille videospil marked, men mobilfeberen har ramt hårdt: 39 procent af smartphone brugerne tilbringer over en time om dagen med spil.

I praksis må det betyde, at mobilbrugerne tænder og slukker ofte for deres spilfeber:

Et typisk spil på mobilen tager nemlig meget kortere tid end de tilsvarende spilversioner til brug på pc eller konsol. Her sidder gamerne gerne i timevis ved samme spil.

Verdens ivrigste mobil-spillere skal man finde i Kina. (Foto: Getty Images / Unsplash+)

Verdens bedst sælgende mobilspil til Android, iPhone og iPad er heller ikke så bredt kendt som de største spiltitler til pc og konsol.

Faktisk er der nok kun relativt få danskere, som vil nikke genkendende til titlen ”Honor of Kings”. Ikke desto mindre omsatte spillet i 2022 for over 1,8 milliard dollars.

Som nummer to på mobiltelefoner kom «PUBG Mobile» med et salg på 1,5 milliarder dollars – fulgt af ”Genshin Impact” med 1,3 mia. dollars.

Næppe overraskende er mange af de bedst indtjenende mobilspil udviklet i Kina, hvor gaming på smartphone er meget mere udbredt end på pc eller konsoller som Sony PlayStation eller Microsoft Xbox.

Den kinesiske medie-gigant Tencent står både bag ”Honor of Kings” og “PUBG Mobile” skabte sig således en omsætning på spil til mobiler og tablets på over syv milliarder dollars i det seneste år….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple markerer World Aids Day i rødt