Så meget koster det at bygge en iPhone 15

40 pct. af os er bange for at blive hacket

(Foto: Elisa Ventur / Unsplash)

I dag kan man kun svært undgå at deltage i den teknologiske udvikling med digital forvaltning, online betaling, e-Boks, Netbank og MitID.

Da flere af disse tiltag har oplevet både forsinkelser og nedbrud adskillige gange, kan man godt forstå, at mange danskere bliver bekymret for digitale trusler.

Når vi færdes så meget på internet, efterlader vi jo en masse digitale fodspor og oplysninger. De kan i værste fald opfanges og misbruges af hackere og andre cyber-kriminelle.

Ifølge en ny YouGov analyse for den store Elgiganten kæde af elektronik varehuse er næsten 40 procent af danskerne bekymrede eller meget bekymrede for at blive hacket og bestjålet for vitale personlige informationer.

Nervøsiteten burde i virkeligheden være meget større:

Sørg for at sikre dig godt bag stærke passwords og jævnlige opdateringer af styresystem og apps. (Foto: Fly D / Unsplash)

Den såkaldte ”Tech Trouble” undersøgelse afslører nemlig også, at 45 procent af danskerne ikke aner, hvilke oplysninger de giver fra sig, når de benytter internet.

Tilsvarende ved hver fjerde – 27 procent – ikke, hvordan de finder de data, som de har gemt på servere ude i skyen.

Og måske allerværst: 60 procent aner ikke, hvor de skal henvende sig, hvis de skulle bliver hacket – eller hvad de i det hele taget skal gøre, når det er sket.

Resultaterne fra den nye undersøgelse burde få de gule lamper til at blinke hos både politikere og myndigheder.

Det er jo dem, der hælder flere og flere nye online tjenester ned over danskernes hoveder, uden at de kan være sikre på, at alle kan betjene dem ordentligt og sikkert.

Derfor popper det uundgåelige spørgsmål op igen, hvem der har ansvaret for at sikre en digital viden hos borgerne og ruste dem med online sikkerhed?

Ude på internet sidder masser af hackere og andre cyberkriminelle og venter på, at naive online-brugere afslører sig. (Foto: Azamat E. / Unsplash)

Mere end hver fjerde dansker – 28 procent – mener, at ansvaret ligger hos politikerne. Endnu flere – nemlig 34 procent – lægger ansvaret hos den enkelte borger.

Jens Myrup Pedersen, som er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet, vurderer, at det er et fælles ansvar at sikre digital viden hos alle danskere:

”Det er bekymrende at se, at så mange danskere ikke ved, hvordan de skal beskytte sig mod digitale trusler,” siger han.

”Derfor er det afgørende, at både borgere, politikere, myndigheder og organisationer arbejder sammen for at uddanne og rådgive folk om risici og faldgruber ved færden online,” fortsætter professoren.

Han tilføjer, at der faktisk findes nogle simple trin, som kan give en vis grad af beskyttelse:

”Bare at vi er klar over faren, er et godt første skridt. Derefter er det vigtigt, at man bruger stærke adgangskoder til alle sine online konti. Man skal også holde alle sine enheder opdaterede og anvende to-faktor-godkendelse alle de steder, hvor det er muligt,” forklarer Jens Myrup Pedersen.

Man skal også passe på med sin smartphone. Ikke mindst, efter at flere og flere online opgaver som Netbank, MitID, e-mail og sociale medier foregår fra mobilen. (Foto: Nick Fancher / Unsplash)

Hos Elgiganten er man også klar over, at man med sine position i markedet og mange kunder må tage et ansvar for, at danskerne bliver bedre rustet i data-sikkerhed:

”Vores mål er at ruste kunderne med den nødvendige viden og værktøjer til at beskytte sig selv og deres data online,” erklærer Peder Stedal. Han er adm. direktør for Elgiganten.

Tegner man f.eks. en support-aftale hos Elgiganten, kan man som kunde altid komme forbi med telefon, tablet eller laptop og få hjælp til vigtige opdateringer og rådgivning i digital sikkerhed.

Sådan beskytter du dig mod hacking

  1. Brug komplekse, unikke adgangskoder for hver online konto. En god adgangskode indeholder både tal, bogstaver (store og små) og specialtegn.
  2. Hold alt elektronisk udstyr opdateret. Opdateringer indeholder ofte vigtige sikkerhedsrettelser.
  3. Brug to-faktor-godkendelse, hvor det er muligt.
  4. Brug din sunde fornuft: Tjek altid links og afsender, før du klikker dig videre. Især, hvis noget virker for godt til at være sandt.

Sådan gør du, hvis du er blevet hacket

  1. Kontakt din bank, hvis du har oplyst bank- eller kreditkort-oplysninger online og i emails.
  2. Skift straks din adgangskode på alle hjemmesider og tjenester, hvor dit brugernavn og password anvendes
  3. Anmeld ID-tyveri til politiet og banken. Anmod om en kredit-spærring hos kredit-oplysnings-bureauerne.
  4. Hacking på sociale medier kan rapporteres i de pågældende apps eller på det sociale medies hjemmeside….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så meget koster det at bygge en iPhone 15