Lydens luftskib fejrer racer-legende

Teknologi-forståelse omsider fag i folkeskolen

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Næsten alle elever i den danske folkeskole har en mobiltelefon i lommen. Man behøver ikke kravle op i de højere klasser for at opleve, at børnene er mere vant til internet, sociale medier, trådløse øretelefoner og streaming end deres lærere.

Derfor kan man godt mene, at det var på tide, at folketinget opdager, at verden ikke længere er analog, men digital og præges af nye teknologier som kunstig intelligens, robotter og lagring i skyen osv.

Heldigvis har regeringen haft øjne og ører åbne. Den foreslår, at faget teknologi-forståelse bliver en fast del af undervisningen i fremtidens folkeskole.

Undervisningen skal bl.a. give eleverne kompetencer indenfor digitalisering, teknologi og IT, så de er bedre rustede til den digitale tid, vi lever i.

Regeringen har samtidig igangsat udviklingen af en række anbefalinger, der skal skabe en bedre balance mellem analog og digitalt baseret undervisning.

Politikerne mener ganske korrekt, at en god undervisning i folkeskolen kan skabe grundlag for, at flere børn og unge går efter at få et job i tech-branchen, når de bliver store.

Denne vækst-industri skriger allerede efter dygtigt personale, som den ikke kan finde i Danmark. Derfor hentes flere og flere it-folk i udlandet, fordi Danmark ganske enkelt ikke uddanner nok.

Allerede i folkeskolen bør elever lære om fordele og farer ved robotter, kunstig intelligens, sociale medier og teknologi udviklingen. (Foto: Getty Images / Unsplash+)

”Det er vigtigt, at børnene får noget teknologi forståelse og digital dannelse, der kan styrke dem og gribe de muligheder, der er med digitaliseringen. Forståelsen skal også imødegå de udfordringer og skyggesider, som også eksisterer,” fortalte digitaliserings-minister Marie Bjerre for nylig til mediet Folkeskolen.dk.

Regeringen ønsker først og fremmest, at teknologi-forståelse indgår som et element i udvalgte, eksisterende fag fra første til niende klasse. Eleverne skal støttes i at se og kritisk vurdere den teknologi, de møder i hverdagen.

Teknologi-forståelse skal også i forlængelse af folkeskolens formål bidrage til elevernes demokratiske dannelse.

”Det positive er, at regeringen endelig træffer beslutning om, at teknologi-forståelse skal på skoleskemaet. Det er et gennembrud, som mange har ventet længe på,” siger Mette Lundberg. Hun er direktør for politik og kommunikation i branche-organisationen IT-Branchen.

Teknologi-forståelse skal også være et nyt og mere skabende fag, der kan udbydes som et valgfag i syvende til niende klasse.

Regeringens ambition er, at børn og unge skal få de nødvendige faglige kompetencer og færdigheder som f.eks. kodning, så de kan anvende og deltage i udvikling af fremtidens digitale teknologier – og forstå deres betydning.

”Vi mener ikke, at den valgte model er tilstrækkelig,” konstaterer Mette Lundberg.

”De fleste børn vil kun opleve teknologi-forståelse som et drys i andre fag. Kun de særligt interesserede vil tage det som et tilvalgsfag i de store klasser,” fortsætter hun.

Mette Lundberg tilføjer, at den danske folkeskole har brug for et obligatorisk fag for at sikre, at alle børn og unge bliver klædt ordentligt på til en mere digital verden.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lydens luftskib fejrer racer-legende