Her er den nye og lidt frækkere Tesla 3

Betal for Facebook og slip for reklamer

(Foto: Brett Jordan / Unsplash)

Den amerikanske online-gigant Meta med Facebook og Instagram ligger I et mere eller mindre konstant slagsmål med EU omkring Europas skrappe regler for personlig sikkerhed – GDPR.

Senest i kostede det Meta 1,2 milliard euro i bøde, fordi informationer om europæiske social media brugere blev flyttet til USA.

Metas første reaktion har været at udelukke EU-borgere fra at benytte den nye Threads konkurrent til Twitter.

Threads bruger nemlig samme teknik som Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger, som lagrer deres data på amerikanske servere.

Det nye sociale medie er dog nok det mindste problem for Meta Groups topledelse med Mark Zuckerberg i spidsen.

Tårnhøje udgifter til advokater og bøder er også irriterende. Det samme er tidsforbruget og tabet i godt image, som slagsmålet med EU koster.

Desuden er Meta bange for at miste en endnu større del af sine reklame-indtægter i EU. De udgør over 10 procent af hele Meta-koncernens totale, der alene i det seneste kvartal lå på 215 milliarder kroner.

Sociale medier som Facebook og Instagram støder hele tiden ind i EU’s regler for forbruger-beskyttelse online. (Foto: Fernando Arcos / Pexels)

Ifølge ”New York Times” overvejer Meta derfor at tilbyde nye versioner af Facebook og Instagram til Europa:

De er for første gang ikke gratis. Man skal betale et månedligt abonnement for til gengæld at slippe for reklamer.

Fremgangsmåden kender vi allerede fra streaming-tjenester til musik og video, men sociale medier, man betaler for, er ikke set før.

Helt vil Meta dog ikke slippe sine reklamer, der som bekendt bliver automatisk skræddersyet til hver enkelt bruger ud fra dennes interesser og hobbies.

Meta vil fortsat tilbyde gratis udgaver af Facebook og Instagram, men de vil indeholde reklamer som nu:

Brugerne skal til gengæld kunne vælge, om de vil have deres elskede sociale medier med eller uden annoncer. Sidstnævnte koster så penge.

Meta håber, at dette modtræk kan berolige EU’s forbruger-beskyttere, men det kan det næppe helt:

De reklamefrie sociale medier udrydder ganske vist de mange informationer om brugerne, som flyder til amerikanske servere, men næppe alle data.

Det bliver spændende at se, om Mark Zuckerberg tager det ret revolutionerende skridt og lancerer Facebook, Instagram og formentlig også Threads i disse EU-specifikke udgaver….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er den nye og lidt frækkere Tesla 3